Salesforce økser Android og Apple-støtte
Nettgiganten kutter app-støtten til de fleste smarttelefontyper og nettbrett til vinteren.
Nexus-modeller, premium-variantene av Samsung Galaxy og Apple Iphone fra variant 6 blir velsignet med app- og brukerstøtte fra Salesforce fra 2017. Det gjelder også nettbrettene med de to operativsystemene.
Det er dermed kun Android-modellene Nexus 5X og 6P, Galaxy S5, S6 og S7-familiene og Note 4 som er i kritthuset.
Det annonserer CRM-yndling Salesforce denne uken.
- Salesforce vil ikke lenger gi teknisk støtte, feilfikse eller videreutvikle Salesforce 1 app eller mobilnettleserversjon for andre modeller enn de som er listet, sier selskapet ifølge the Register.
Ikke alle Androider er like
Det er første gang en stor nettjenesteleverandør effektivt sier at noen mobiler er bedre enn andre, og at disse prioriteres. Men det er også et nikk til det faktum at Samsung er den absolutte kongen på haugen i mobilmarkedet, med Apple som pretendent på en nærliggende, litt mindre haug.
At Nexus er med sier også alt om hvor viktig relasjonen til Google er for Salesforce.
Utviklingen av Android som et gratis eller billig operativsystem har betydd at det finnes null kontroll over hvilke versjoner som er i bruk, og heller lite felles krav til hvordan systemet skal fungere. Dette mangfoldet er krevende for app-utviklere og leverandører, som ender opp med omfattende og dyr testing av Android-app-er.
Om Salesforce lykkes med å skjære igjennom med en strategi for å konsentrere innsatsen, er det en strategi som sannsynligvis vil kopieres av andre aktører.
Ingen endring ble annonsert i forholdet til Microsoft og deres Windows-enheter, men det er neppe overraskende.
Veien videre
Foreløpig har annonseringen ført til den forventete støyen i sosiale medier, men man kan neppe kalle det noe ramaskrik. Det kan bety at Salesforce-beslutningen er kontroversiell, men ikke upopulær.
Det gjenstår å se hva selskapet gjør framover når det kommer nye premium-telefoner, og hva selskapet gjør i det kinesiske markedet når kinesiske mobilmerker blir store nok i det profesjonelle markedet.