Android viser konkurrentene ryggen
Android vokser mest, mens Windows-plattformen nærmest er utradert.
Android-framgangen slår knockout på Microsofts smarttelefonsatsing, men Apples Ios rammes også kraftig. Dette går fram av Gartners ferske rapport for 2.kvartal i år, ifølge Channelworld Danmark.
Android har fra 2. kvartal i fjor til 2. kvartal i år hatt en økning i markedsandel fra 82,2 prosent til 86,2 prosent.
Dette er en kraftig økning, tatt i betraktning at Android-plattformen allerede hadde en dominerende markedsandel. For Microsoft kan konsekvensen være at de er ferdige på mobilmarkedet, med en markedsandel på bare 0,6 prosent, en nedgang fra de beskjedne 2,5 prosentene de hadde året i forveien.
Apples tilbakegang er ikke så markant, men likevel et varsko om at det globalt ikke går den riktige veien. Markedsandelen deres er falt fra 14,6 til 12,9 prosent.
Til sammenlikning hadde iOS en markedsandel på 18,8, mens Android lå på 64,2 prosent 2. kvartal 2012, for fire år siden. I mellomtiden har Blackberry og Windows i praksis så å si lagt inn årene og Android overtatt.
Android i alle prisklasser
Gartner kommenterer denne utviklingen med at en rekke viktige aktører har lansert high end-modeller, samtidigsom kinesiske aktører som Huawei og Oppo kommre med premiummodeller til lavere priser. De påpeker også at Android finnes på smarttelefoner i alle prisklasser.Globalt ligger Samsung først i 2. kvartal med en markedsandel på 22,3 prosent, fulgt av Apple med 12,9 prosent og Huawei med 8,9 prosent. Deretter følger Oppo med 5,4 prosent, og Xiaomi med 4,5.
De globale tallene kan imidlertid ikke overføres til det norske markedet uten videre. Her har Apple en større andel. Store volumer med billige Android-telefoner i Kina og India er med på å dra opp de globale markedstallene i Androids favør.