Salgsfall for PC og mobil ut året. Med ett viktig unntak.
Ferske tall er nitrist lesing for alle leverandører uten hybrid-pc-er av Surface-klassen eller rimelige smartmobiler i porteføljen.
For andre år på rad regner Gartner med at salget av pc-er og mobiler vil falle. Denne gangen er nedgangen ventet å bli 3 prosent, mens det «bare» falt med 0,75 prosent i 2015.
- Vekstraten er ventet å flate ut med kun moderat vekst de neste fem årene. I år faller salget av alle kategorier med unntak av premium-bærbare og de aller billigste smartmobilene. Disse kategoriene viser svak ensifret vekst i år, sier Gartner-direktør Ranjit Atwal i en pressemelding.
- Framover venter vi at premium smartmobilmarkedet vil bli bedre når fordelene med nye Intel-brikkesett og Windows 10 begynner å få effekt.
Totalt er det ventet at verden vil ta unna 2,329 milliarder pc-er og mobile dingser i år. Det er ned fra 2,4 milliarder i fjor. Dette tallet er det ikke ventet at vi er tilbake til før 2020.
PC faller 12 prosent i år
Vanlige PC-er, bærbare og stasjonære, er ventet å falle videre fra 244 millioner i fjor til 216 millioner i år. Dette er en nedgang på nær 12 prosent. Framskrivingen er at de vipper under 200 millioner enheter i 2018. Dette gjelder alle typer pc-er, om de kjører Windows, Mac eller Linux.
Premium-pc-er av ultramobiltypen øker med fem millioner enheter, over ti prosent, til 49 millioner enheter i år. Framskrevet til 2018 stiger denne kategorien til 75 millioner. Dette er for det meste snakk om hybrid-pc-er som kan alterneres til å være nettbrett som Surface-serien til Microsoft, eller andre tynne, lette varianter av bærbare pc-er med høy produkt- og materialkvalitet.
Vekst, eller oppbremsing av nedturen i 2017, er knyttet til hvor raskt virksomhetene skifter til Windows 10 og oppgradere maskinparken i samband med det. I forbrukermarkedet kan utviklingen i underholdningsmarkedet knyttet til virtuell virkelighet føre til økt kjøp.
Ultramobiler av alle andre typer, det vil si andre nettbrett og billige pc-er, faller videre i år, men ser ut til å flate ut på et jevnt nivå på rundt 173 millioner enheter fra neste år og årene framover.
Svak mobilvekst, best på midten
Etter tendenser til vekst i andre kvartal, ser det ut til at smartmobilene har flatet ut salget for resten av året. Denne utflatingen er ventet å stabilisere seg på rundt 1,5 milliarder enheter, en vekst på 4,5 prosent for hele 2016.
Hvilken effekt batteribrøleren til Samsung har hatt er usikkert, siden de 10-15 millioner Note 7 de var ventet å selge i 2016 kan bli solgt av andre leverandører. De kan også lykkes med relanseringen.
Premium-segmentet er uansett ventet å falle 1,1 prosent. Mellommarkedet og lavprismarkedet drives av kinesiske produsenter som pumper ut smartmobiler med Android til lavere pris tilpasset massemarkedet.
- Vi regner med at markedet for smarttelefoner i premium-klassen vil komme tilbake til en årlig vekst på 3,5 prosent neste år, siden endret fornyingstakt i markedet slår inn for fullt i 2017, sier Roberta Cozza, som er forskingsdirektør for mobilmarkedet hos Gartner.
Endret fornyingstakt dukket opp som fenomen under World Mobile Congress i fjor, da det ble klart at smartmobilene ikke lenger ble byttet ut minst én gang i året. Metting av markedet og nye kundegrupper betydde at levealderen til smartmobiler økte til flere år.
At Apple på andreplassen i mobilmarkedet kom til å oppdatere sin smarttelefon med et nytt tall var kjent siden i vår. Ryktene om at Apple hadde lite nytt å levere ble bekreftet i september. Det medfører at salgsnedgangen til Iphone fortsetter godt inn i neste år, noe Gartner også konstaterer i denne rapporten. Men de håper likevel at neste års smarttelefon fra Apple skal levere, og at Apple kanskje øker salget sitt om et år.