Kineserne selger flest smarttelefoner
Samsung og Apples dominans i markedet for smarttelefoner utfordres av kinesiske produsenter som tilsammen har størst andel.
De tre kinesiske produsentene Huawei, Oppo og Vivo har nå en samlet markedsandel på 24 prosent, mens Samsung har 20,7 prosent og Apple 13,7 prosent av det globale salget av smarttelefoner.
Gartners tall for første kvartal viser et totalsalg på 380 millioner enheter, som er en vekst på 9,1 prosent i forhold til samme kvartal i fjor. I følge Gartner legger brukerne nå mer penger i å få en bedre telefon, noe som gir en høyere gjennomsnittspris på smarttelefonene.
Innovative kinesere
Gartners tall viser at både markedslederen Samsung og i mindre grad Apple, som ligger på annenplass, taper markedsandeler til de tre kinesiske produsentene Huawei, Oppo og Vivo. Disse har til sammen 24 prosent av markedet, med en vekst på sju prosent i forhold til første kvartal i fjor.
– De tre ledende kinesiske produsentene av smarttelefoner driver markedet med sine konkurransedyktige telefoner av høy kvalitet, utstyrt med innovative funksjoner, sier Anshul Gupta, som er forskningsdirektør i Gartner.
Han mener framgangen på bekostning av andre merker blant annet skyldes aggressiv markedsføring og salgsstøtte i markeder som India, Indonesia og Thailand.
Samsung hadde en nedgang på 3,1 prosent, mens iPhone-salget nærmest var flatt i antall enheter, noe som betyr tap av markedsandeler, i og med at totalsalget har økt. Huawei drar sakte, men sikkert innpå Apple, men opplever samtidig at de to sterkt voksende selskapene Oppo og Vivo seiler opp bak dem.
Android Go kommer
I oppgjøret mellom operativsystemene øker Android sin markedsandel fra 84,1 til 86,1, mens iOS’ del har gått tilbake fra 14,8 prosent til 13.7. Andelen av andre operativsystemer er nærmest utradert, og ligger nå på 0,2 prosent.
I følge Gartner bidrar veksten av de kinesiske merkene med Android-baserte høykvalitets telefoner i det globale markedet til Android-hegemoniet. Det samme gjør Googles annonsering av Android Go, som er rettet mot de lavere segmentene i markedet.