Microsoft-comeback på iOS og Android
Var sent på banen med Windows Phone, men tar igjen det tapte med apper på andre plattformer.
Hvis mottakelsen av Microsoft Outlook for Android og iOS blir så god som lovordene i pressen tyder på, kan Microsofts nye kryssplattform-satsing bli en stor suksess.
Microsoft har nylig lansert en helt ny og skreddersydd versjon av epost- og kalenderprogrammet Outlook for Apples iOS-enheter - iPhone og iPad - og er dessuten ute med en tidligversjon av en helt ny Outlook for Android.
Endelig på skinner
Observatører tar dette som et signal om at Microsofts mobilstrategi endelig er kommet på skinner, skriver amerikanske PC World.
Riktignok har Microsofts nye toppsjef Sataya Nadella - ett år i sjefsstolen 4. februar - nylig uttalt at Microsofts enheter vil gi de beste brukeropplevelsene i tilknytning til Microsofts tjenester.
Med andre ord at Windows Phone på Microsofts Lumia-mobiler og nettbrett (tidligere under Nokia-merkevaren) vil være den beste plattformen for Microsofts tjenester, underforstått blant annet Office-programmene, inkludert Outlook.
Men det er åpenbart at han også vil satse på å gjøre de skybaserte tjenestene tilgjengelig på andre plattformer. Og disse klient-appene er porten til de tjenestene, fastslår analytiker Ross Rubin hos analysefirmaet Reticle Research.
Analysefirmaet IDC er enig. - Microsoft gjør absolutt det rette ved å gjøre disse viktige og populære appene tilgjengelig på Android og iOS, sier IDC-analytiker Al Hilwa.
- Stadig flere av dem som bruker disse produktene, har allerede flere enheter tilgjengelig som de ønsker å bruke dem på, og da er det verdifullt for dem å kunne flytte seg fra én plattform til en annen med de samme verktøyene, sier analytikeren.
Sent ute
Mens Google og Apple lanserte henholdsvis Android og iOS som mobil-operativsystemer i 2007, kom Microsoft etter med Windows Phone først i 2010, ifølge Wikipedia.
Det har vist seg vanskelig for Microsoft å trenge gjennom veggen av apper som Android og iOS har skapt. Etter hvert har det forsiktig dryppet noen Microsoft-apper over på de to konkurrerende plattformene, men nå ser det ut til at Microsoft satser mye hardere enn tidligere på å være tilgjengelig også på erkekonkurrentenes plattformer.
- Microsoft bygger nå opp Office til å bli en utpreget kryssplattform-merkevare som kundene ønsker. Dette er i tråd med hva Microsoft har gjort med andre populære forbrukerprodukter som Xbox, Skype og Minecraft, sier IDC-analytiker Al Hilwa.
Lovord
Både analytikere og flere sentrale medier er kommet med lovord om Microsofts nye appstrategi. Dette gjelder blant andre Wall Street Journal, amerikanske Macworld og The Verge.
Wall Street Journal kaller den nye Outlook-integrasjonen av epost- og kalenderfunksjoner for «frihet».
Hos Time.com heter det at Microsoft har befridd Outlook-eposten fra pc-ens begrensninger.
En kommentator hos The Verge sier at den nye iOS-versjonen av Outlook er den beste appen man kan bruke til å lese Gmail-epost på iPhone i dag.
Og Macworld USA skriver at de beste funksjonene i Outlook er med i iOS-versjonen.
Rekordfart
Den nye Outlook-appen er skapt på rekordtid. Microsoft kjøpte utviklerselskapet Accompli så sent som i desember og har på bare to måneder tatt dette selskapets epostprogram og gjort det om til Microsofts nye Outlook.
Riktignok støtter det ikke alle funksjoner i Outlook for Windows ennå. Microsoft har selv varslet at de to nye Outlook-versjonene for henholdsvis iOS og Android ikke fullt ut støtter alle de administrative verktøyene i Exchange ActiveSync.
Noe av det som mangler foreløpig, er muligheten til å fjernslette alt på mobilen dersom den mistes eller blir stjålet. Dette kan imidlertid gjøres ved hjelp av for eksempel Finn iPhone-appen til Apple. Og den nye Outlook-appen støtter fjernsletting av epost-konti og lagrede vedlegg.
De to nye Outlook-appene er visuelt sett forskjellig fra Outlook.com, som er Microsofts mobile ansikt utad for web-basert epost. De er også forskjellige fra Outlook Web App, som brukere av Exchange og Office 365 bruker for å få tilgang til sine firmakonti.