Slik blir smartmobilen i 2016
Smartmobilene vil bli mer interaktive og morsommere å bruke i løpet av dette året. Men noen vil nok synes at de blir vel smarte.
Blant trendene i mobiltelefonutvikling ser vi at smarttelefonene vil få en viktigere rolle innenfor virtual reality (VR) og underholdning, men også innenfor generell databehandling.
Stikkord for den forventede utviklingen av de dyrere mobilene i løpet av dette året er nettopp VR, pc-dokking og 4K-basert hjemmeunderholdning, skriver IDGs nyhetstjeneste i en gjennomgang av trendene.
Rimelige mobiler vil gi mer valuta for pengene, ikke minst på grunn av høyere skjermoppløsning, bedre grafikk og raskere trådløs kommunikasjon.
Den digitale virkeligheten
Smarttelefoner kan allerede brukes til å reise gjennom virtuelle landskap. Eksempler er Google Cardboard, som gir en stroboskopisk effekt på det man ser, eller VR-hodesett som Gear VR fra Samsung.
Men opplevelsen vil forbedres i år takket være Project Tango-håndsettet, som er et resultat av samarbeid mellom Google og pc-produsenten Lenovo.
Project Tango-mobilen vil kunne fremskaffe en strøm av informasjon om hvor brukeren av mobilen befinner seg og om objekter som mobilkameraet fanger opp.
Løsningen kombinerer 3D-baserte sporing av bevegelse i kombinasjon med dybdesensorer som gir mulighet for presis navigasjon innendørs uten å bruke GPS. Sensorene vil være i stand til å beregne avstander og – akkurat som Microsofts Kinect-løsning – spore bevegelse og tolke gestikulasjoner.
Ved å registrere omgivelsene vil smartmobilen være i stand til å lede en medarbeider i bedriften til det riktige møterommet.
I bedriftssammenheng vil Tango-mobilen trolig bli brukt i forbindelse med programvare innen industri og helse. Som ledd i underholdning vil den la brukeren delta i reality-spill som utfolder seg i et lag utenpå den virkeligheten som omgir brukeren.
Project Tango-mobilen ventes å komme i salg til sommeren og vil trolig komme til å koste ned mot 6.500 kroner.
Intel håper å kunne tilby utvikleer en Tango-kompatibel smarttelefon med utviklerprogramvare og 3D-kamera for under 4.000 kroner.
Høyere trådløs-hastigheter
Etter hvert som LTE og andre nye trådløse forbindelser brer om seg, vil kartinformasjon og filmer lastes ned til smartmobilen mye raskere enn i dag. Mobilene selv blir også bedre i stand til å utnytte høye overføringshastigheter.
På Mobile World Congress i Barcelona i slutten av februar vil det bli lanserte flere toppmodell-mobiler med Qualcomms Snapdragon 820-brikke, som har et LTE-modem som kan oppnå en nedlastingshastighet på rundt 600 megabit per sekund og opplasting på opptil 150 Mbps.
For første gang vil smarttelefoner støtte LTE-U, der rask dataoverføring kan finne sted både i det lisensierte og ulisensierte spektrum.
Snapdragon 820 støtter også Wigig-teknologi, som kan koble mobiler trådløst til skjermer, dokkingstasjoner og annet tilbehør. Ifølge Qualcomm er Wigig opptil tre ganger raskere enn WiFi etter 802.11ac-definisjonen.
Det er ikke alle prosessorer som vil ha slike trådløs-egenskaper, spesielt ikke Wigig, så husk å sjekke spesifikasjonene på mobilen du vurderer å kjøpe.
Kognitiv databehandling
Qualcomm har også som mål å utstyre smartmobilene med maskinlæring. Dette kan bidra til bedre bildegjenkjenning og apper som baserer seg på informasjon fra omgivelsene. Ifølge Qualcomm kan smartmobiler med Snapdragon 820 bli lært opp til å forstå bruksmønstre ved å analysere og klassifisere lyd, stedsinformasjon, bilder og andre data.
Evnen til såkalt kognitiv databehandling er bygd på algoritmer og kretser i Qualcomms nevralbrikke med navnet Zeroth. Qualcomm har demonstrert for IDGs nyhetstjeneste en mobil som umiddelbart identifiserer ansikter og tagger navnene etter at bildet er tatt, omtrent som tagging av bilder i Facebook. Under demonstrasjonen skjedde imidlertid prosesseringen lokalt, uten å være avhengig av noen læreprosess på en server langt unna.
Qualcomm sier at selskapet har planer om rundt 30 apper basert på denne teknologien. Dermed er det sikkert noen som begynner å bli litt engstelig for hva dette kan føre til.
Raskere grafikk
Smarttelefoner inngår som et sentralt element i underholdning. Kraftige grafikkløsninger er på full fart inn i mobilene, som blir stadig dyktigere innen virtual reality og 4K-underholdning.
Rimelige mobiler vil i 2016 støtte Full HD-video, mens de dyrere mobilene vil bli utstyrt med enda raskere grafikkprosessorer enn før fra Qualcomm og ARM.
Derimot kommer det neppe noen smartmobil-grafikkbrikker fra Nvidia, som lager noen av de beste grafikkprosessorene på markedet, men som har trukket seg ut av mobilmarkedet.
Smarttelefoner har imidlertid stort sett ikke 4K-skjermer ennå, så for å se strømmende video eller 4K-video må man koble dem til 4K-tv-er.
Bedre skjermer
I løpet av året kan vi også vente oss bedre smartmobil-skjermer med sprekere farger og med oppløsning som kryper over 1440 x 2560 piksler, som gjerne er maks i dagens mobiler.
Analytikere spår også sammenleggbare OLED-skjermer på mobilene i løpet av 1-2 år. På CES-messen i januar i år viste LG fram en OLED-skjerm som kunne rulles sammen.
USB-Type C
Både billigmobiler og dyre vil gå over til den fleksible USB Type-C-porten for lading. Dette vil også løse problemet med å koble mobilene opp mot skjermer og eksterne lagringsmedier.
Samsung har lansert sin SSD T3-lagringsenhet i lommeformat. Den kan lagre to terabyte data og kan plugges direkte inn i Android-mobiler.
Raskere brikker
Det er naturligvis ingen overraskelse at mobilene vil få raskere og mer strømgjerrige brikker. Spiralen gjør en skikkelig sving oppover med stablede transistorer, som gjøre det mulig å pakke flere egenskaper inn i mindre brikker.
Ifølge IDGs nyhetstjeneste er dette et stort fremskritt i bestrebelsene på å øke ytelsen til smarttelefonene samtidig som strømforbruket går ned.
Noen smartmobiler vil også få strømgjerrig DDR4-minne, som gir økt ytelse i programvaren gjennom raskere intern dataoverføring.
Konklusjon: 2016 blir et spennende år for alle som er interessert i smartmobiler.