Apple-fall har null betydning
Iphone faller ni prosent i år, men Apple-tall påvirker ikke smarttelefonmarkedet lenger. Resten av markedet vokser uansett.
Etter en svak periode ser 2016 ut til å bli et bra salgsår for smartmobilprodusentene. Veksten er anslått til fem prosent på årsbasis forteller en ny analyse fra Canalys.
Det betyr totalt over 1,4 milliarder smarttelefoner ventes solgt i år.
Asia og Stillehavet endrer alt
Veksten i markedene i Asia og Stillehavet, utenom Kina, er beregnet til 13 prosent alene. Særlig sterk er veksten i India og Filippinene, som vokser henholdsvis 21 og 26 prosent.
Regionen har lav andel smarttelefonbrukere, og innebærer dermed en vekstmulighet uten like for smarttelefonleverandørene.
Unntaket er Apple, som fortsetter nedturen i salg de har hatt dette året. Analysen er at en eventuell ny Iphone i høst ikke vil ha noen betydning for salgstallene globalt, siden selskapet har mistet grepet om Kina. Selv om de skulle oppleve bedre salg i hjemmemarkedet USA og Vest-Europa, så vil Apple totalt fortsette salgsnedgangen gjennom hele 2016.
Apple faller 9 prosent
Totalt er det ventet at salgsfallet for Apple vil bli på 9 prosent.
- Lokale leverandører leverer bedre produktkvalitet og gir mer for pengene enn Apple. Huawei, Oppo og Vivo leverer smartmobiler med bedre spesifikasjoner til betydelige lavere pris. Iphone mangler for eksempel fukt- og støvtetting og trådløs lading. Apple må se og komme seg på linje med konkurrentene hvis de faktisk vil konkurrere, sier analytiker Jessie Ding i Canalys til Cellular News.
Apple entret smarttelefonmarkedet etter over ti år i 2007, og hadde de første årene godt gjennomslag for sin smarttelefonvariant. De nådde riktignok aldri verdenstoppen i salgstall.
Android setter rekorder
Nylig kom det også tall som viste at Android gror overalt, og nådde 87 prosent markedsandel i verden totalt. Dominansen i verdens nest mest folkerike land er absolutt: I India har linux-derivatet en markedsandel på 97 prosent.
Imens rapporterer den ubestridte mobilkongen Samsung at de har lykkes så til de grader med sin andre linje av Premium-smarttelefoner. Galaxy Note 7, som ble lansert tidligere i august og ennå ikke er i salg, er blitt forhåndsbestilt i millioner. Forventet salg var 15 millioner i år, men denne uka varsler Samsung at de vil ha problemer med å dekke etterspørselen fra start. I Norge blir det 9. september.