NYHETER:
Meta fortsetter å måke inn penger – og de investeres i AI
Bedre å risikere å investere for tidlig enn å vente og gjøre det for sent, er resonnementet fra administrerende direktør Zuckerberg.
Å selge målrettede annonser på internett kan fortsatt være eksepsjonelt god forretning. Det vises i Metas – Facebooks morselskap – siste kvartalsresultater.
Regnskapet viser at Meta hadde en omsetning på 39 milliarder dollar de siste tre månedene, som er en vekst på 22 prosent. Overskuddet i siste kvartal var på 13,5 milliarder dollar (cirka 147 milliarder kroner).
Hva skal du bruke så mye penger på, tenker noen kanskje. For Facebook-grunnlegger Zuckerberg er svaret på det spørsmålet ikke vanskelig: Kunstig intelligens.
Selskapets utgiftsnivå forventes derfor å øke betydelig i årene som kommer. For eksempel forventes Metas kapitalutgifter i 2024 å lande mellom 35 milliarder dollar og 40 milliarder dollar, og analytiker hos JP Morgan, Doug Anmuth, estimerte nylig at utgiftene i 2025 kan nå 50 milliarder dollar.
Voldsom investering
Meta investerer milliarder i AI-brikker og annen maskinvare fra brikkeprodusenten Nvidia, og ifølge Zuckerberg er de massive investeringene nødvendige.
– Det er vanskelig å forutsi hvordan dette området vil utvikle seg når vi ser flere generasjoner inn i fremtiden. På dette tidspunktet vil jeg heller være i forkant og bygge kapasitet selv før det trengs, enn å risikere å gjøre det når det er for sent, sa han på en konferansesamtale med aksjemarkedsanalytikere etter at de økonomiske resultatene ble publisert.
Meta har også gått ut med at de for tiden forbereder seg på å begynne å trene på neste generasjon av sin store språkmodell, Llama 4, som forventes å bli ferdig neste år. Da forventer Zuckerberg at den vil være den mest avanserte i bransjen.
Samtidig anslår Zuckerberg at Metas AI-assistent Meta AI er på vei til å bli den mest brukte kunstig intelligens-assistenten i verden.
Metas resultater overgikk analytikernes forventninger, og selskapets aksjekurs steg med nesten 7 prosent i ettermarkedet etter at resultatene ble publisert.