Fujitsu vil ha lokale partnere
Leonard Øvregård har overtatt roret i Fujitsu Norge og skal få på plass en partnerstrategi på service-siden.
Leonard Øvregård (56), Fujitsu Norges nye administrerende direktør, begynte sin it-karriere på midten av 80-tallet. Hovedfaget i Bergen fikk en brå slutt da han ble headhuntet av Verdipapirsentralen til å administrere databasene deres. Her ble han de neste ti årene, til han kastet seg på internett-bølgen og kom inn i et oppstartselskap som snart kunne notere seg for den første interaktive pizzareklamen på nettet.
Fra årtusenskiftet har han vært norgessjef for HPs outsourcingstjenester, norgessjef for tekniske tjenester og salgsdirektør for infrastruktur og oursourcing i IBM. Til Fujitsu kommer han fra stillingen som direktør for forretningsutvikling i CSC.
– Større enn på papiret
Etter tre måneder føler han seg ikke helt varm i trøya, men har fått en liten oversikt, sier han og viser til at Fujitsu faktisk er verdens femte største tjenesteleverandør regnet i omsetning, med 160.000 ansatte. I Norden jobber mellom 4.500 og 5.000 i Fujitsu.
Av disse befinner rundt 60 seg i Fujitsu Norge og i selskapet Symfoni, som Fujitsu nylig har kjøpt. Dette antallet mener Øvregård gir et galt bilde av størrelsen på Fujitsus aktivitet i Norge.
– Det er de offentlige tallene som ligger ute for Norgeskontoret, men en del av våre kontrakter blir driftet fra Finland av historiske grunner. Vi drifter også to store selskaper i Norge, og der er det mange på leveransesiden som ikke er ansatt i Fujitsu Norge eller Symfoni.
– Vi drifter store selskaper også i Norge og er ved siden av IBM den eneste som har et fullt produkt- og tjenestespekter, fortsetter Øvregård. Han ramser opp pcer, servere, lagring, supercomputer og fullt tjenestespekter innen både arbeidsplass-, infrastruktur og applikasjonsutvikling.
– I tillegg kommer kompetanse/konsulent-satsingen på Service Now og service management, som nettopp ble forsterket med oppkjøpet av Symfoni ESM.
20 milliarder til forskning
– I Norge bygger vi nå opp organisasjonen og satser spesielt innen sikkerhet. Her har vi særlig fokus på det som går på tingenes internett, business intelligence og overvåknings- og sikkerhetsløsninger knyttet mot det.
Han mener Fujitsu har egne forutsetninger som han vil tilby i det norske markedet.
– Fujitsu bruker rundt 20 milliarder kroner i året til forskning og utvikling, og mye av den teknologien er knyttet opp mot sikkerhet i tingenes internett, både når det gjelder sensorteknologi og overvåkning av nettet. I Norge har vi et eget driftssenter for nettverksovervåking som kombinert med vårt operative senter for sikkerhet skal sørge for total sikkerhet i et selskap både når det gjelder nettverk, servere og kommunikasjon.
Øvregård viser til Fujitsus erfaringer fra sikkerhet innen e-helse, smarte byer, smarte bygninger og logistikk.
– Dette er et satsingsområde der vi er ledende. Vi har en helhetlig løsning på dette området som gjør at vi kan se sikkerhet i en totalitet også.
– Holistisk sikkerhetsperspektiv
– Hva gjør dere så spesielle på sikkerhet i forhold til konkurrentene?
– Vi har teknologi som er utviklet inn mot disse områdene. Det gjelder både mobilteknologi som vi har utviklet inn mot e-helse, tingenes internett og kommunikasjon mellom sensorteknologien, nettverket, og bruken av det.
– Vi leverer for eksempel sensorteknologi til Toyota, der sårbarheten er stor – noen kunne hacke seg inn for å ta kontroll over bilen. Tingenes internett åpner for en sårbarhet vi ikke har sett konsekvensene av ennå.
Han peker på at det blir sensorer overalt, mye har ip-adresse, og utfordringen blir hvordan sikre at man har kontrollen. Det kan gjelde alt fra kameraet som sjekker e-helse i heimen til overvåking av de større infrastrukturløsningene i samfunnet.
– Spennende områder, men da man trenger de store industrielle løsningene på sikkerhet, sier
Øvregård, og peker på at det er nødvendig å se sikkerheten på en holistisk måte, i stedet for at den ivaretas av mange mindre fragmenterte aktører.
– Her satser vi og her ønsker vi å være ledende, sier han.
Satser lokalt
På produktsiden går Fujitsu Norge til markedet gjennom et nettverk av distributører og forhandlere.
Til de største kundene leverer Fujitsu ifølge Øvregård både produkter og tjenester på en industriell måte. Han kaller det ikke for å gå direkte, men for en annen måte å jobbe på. Her abonnerer kunden på drift av pc, overvåkning, sikkerhet, skytjenester og så videre. Alt skjer automatisk til en fast avtale med fast pris.
På servicesiden, der de nå bygger seg opp og har konsolidert med blant annet oppkjøpet av Symfoni, jobber de med å få på plass en partnerstrategi. De er i gang med å bygge opp et system med tjenestepartnere, de fokuserer på å ha lokal forankring, og samtaler er i gang med lokale konsulenthus.
Denne prosessen er langt fra ferdig, og Øvregård avslutter med å si at han ønsker samarbeide med flere lokale partnere innenfor tjenester.