DEBATT:
AOFs konkurs: Dårlig ledelse, ikke skyld på it-løsningen
Sommerens konkurs i AOF etterlater seg 84 ansatte uten arbeid. Akademiet kjøpte opp AOF Fagskole, men får ikke lov til å kalle seg en fagskole. Ledelsen og styret i AOF skyldte på et kostbart it-system, men som en del av LO burde AOF hatt bedre kontroll. Det er et ledelsesansvar.
Denne saken er en kraftig advarsel til alle som vurderer store it-investeringer uten tilstrekkelig kompetanse eller riktig prosjektstyring. Dårlig ledelse, ikke dyre it-løsninger, er det som virkelig setter en virksomhet i fare for konkurs. Det er uforståelig at styret og ledelsen i AOF (Arbeidernes Opplysningsforbund) kun viser til – dyrt it-system.
Det er hvordan disse verktøyene blir kjøpt inn, implementert og styrt som avgjør om de blir en suksess eller en katastrofe. Det er minst like viktig i en digital tidsalder hvor gevinstene fra effektivisering og bedre prosesser ofte har sin rot i gode it-løsninger som er integrert med andre gode it-løsninger. For å lykkes med det it-strategiske arbeidet kreves det ansvarlig prosjektledelse og tett oppfølging med hyppige møter, klar kommunikasjon og tett samarbeid mellom kjøper og leverandør. Kostnader, tidsplaner og potensielle utfordringer må overvåkes og håndteres med omhu. Hele veien.
At et prosjekt kan overskride budsjettet med fire ganger´n i en relativt liten organisasjon, er nesten ufattelig. Dette peker på dype problemer med styring og kontroll. Leverandøren, som ikke er navngitt i media, bærer også et betydelig ansvar i denne saken. Ingen seriøs leverandør bør la en kunde drive et prosjekt så langt ut av kontroll. Dette er et lederansvar på begge sider av bordet.
Gjennom mine drøyt 30 år i it-bransjen har jeg sett mange organisasjoner slite med mislykkede it-prosjekter. Ofte er problemet at enkelte virksomheter tror de er så spesielle at de trenger løsninger skreddersydd fra bunnen av. Dette er sjelden tilfelle. I verste fall, som vi ser her, kan slike feilvurderinger koste arbeidsplasser og rive ned strukturkapital som er bygget over flere tiår, i tillegg til å ødelegge (arbeids)livet til mange mennesker.
LOs rolle og ansvar for de ansatte
Som en del av LO, som er Norges største arbeidstakerorganisasjon, burde AOF ha hatt bedre kontroll på økonomien, og det er derfor ekstra skuffende at denne konkursen har resultert i at over 80 mennesker står uten arbeid. At en organisasjon med LO i ryggen - og med LO selv i styrelederrollen - har latt dette skje, reiser alvorlige spørsmål om styring og kontroll. LO burde sikre at deres økosystem av medlemsorganisasjoner har den nødvendige kompetansen og styringsverktøyene til å unngå slike situasjoner.
Dette er et svik mot de ansatte og mot arbeidstakerne LO er satt til å beskytte.
Dette er et svik mot de ansatte og mot arbeidstakerne LO er satt til å beskytte. Siste utvikling, hvor Akademiet kjøpte opp AOF Fagskole uten å få tillatelse til å operere som en fagskole, forsterker de allerede alvorlige spørsmålene rundt ledelsens og styrets håndtering i denne saken. I tillegg til konkursen som rammet 84 ansatte, står nå både fagskolens fremtid og studentenes utdanningsløp i fare. Dette understreker at det ikke bare er it-systemet som har sviktet, men også overordnede strategiske beslutninger – noe som bør få LO til å vurdere sin rolle med å sikre bedre styring i økosystemet og medlemsorganisasjonene.
Denne saken bør være en lærepenge for styrer og ledergrupper over hele landet. I dag finnes det mange enkle verktøy som kan løse komplekse problemer til en brøkdel av prisen på skreddersydde systemer. Den viktigste lærdommen fra AOF-konkursen er at it-investeringer må kombineres med solid ledelse og god økonomistyring. Her kan også seriøse leverandører være en god støtte. Uten dette risikerer vi at flere virksomheter går samme skjebne i møte, med tragiske konsekvenser for ansatte og samfunn.
Et it-system har verken egne penger, meninger eller likviditetsstyring – det har derimot ledelsen.