Mobil-nettsky nær en dobling neste fem år
Nye anslag viser vekst på flere hundre milliarder kroner i mobil programvare fra nettskyen.
Analyseselskapet Strategy Analytics anslår kjempevekst for programvare som en tjeneste levert til mobile enheter. Mobil SaaS er en av hovedpillarene i tjenestemodellen vi kaller nettsky.
Nye bruksområder og brukeropplevelser
Veksten globalt i mobile medarbeidere og deres smarttelefoner og nettbrett i virksomhetene gir applikasjonseffekt. Ikke bare at applikasjonene leveres, men at de leveres via nettskyen som SaaS (Software-as-a-Service)-tjenester.
Applikasjonene endrer ikke bare leveringsmetode, men også innretning. De er lettere å sette opp, har forenklet brukergrensesnitt og brukeropplevelsen er gjerne forbedret med samarbeidsstøtte.
SMB-drevet
Det er spesielt SMB-ene som driver dette markedet. Deres kjøp er ventet å bli 141 miilliarder kroner (16,5 milliarder USD) i 2016 til 260 milliarder kroner (30,5 milliarder USD). Dette innebærer en årlig vekst på pene 13,1 prosent.
De store selskapene kjøp av slike tjenester er ventet å øke fra 37,5 milliarder kroner (4,4 milliarder USD) i 2016 til 63 milliarder kroner (7,4 milliarder USD) i 2021. Årlig vekst er ventet å være 11 prosent.
Sterk konkurranse
Markedet for SaaS vil være globalt, noe som vil føre til at både kjøpere og selgere av slike tjenester vil handle i et internasjonalt marked med de mulighetene det innebærer.
- Industrien som leverer SaaS er på sporet av en utvikling som bare kan gå én vei. Flere spillere i et hett marked vil sterk konkurranse. Denne konkurransen vil danne hele økosystemer bak hver SaaS-leverandør som vil gjøre valg og kjøp kjempeenkelt for kunden, med muligheter for integrasjoner i bakkant som gir muligheter for å fase inn helt nye løsninger i tempoet som passer kunden, sier Gina Luk, sjefanalytiker i Strategy Analytics og forfatter av rapporten til Cellular News.