Mobilitet i mobilbetalingen
Delingsøkonomien setter spor: Bankenes betalingsapper brer om seg og vinner nye markeder, også på nett.
Bankenes egne app-baserte betalingstjenester skyter fart. Hvor blir det av Apple Pay?
Nettbank og betaling på nett har vært med oss en god stund. Utfordrere har kommet til, slik som Square - som fungerer som betalingsformidler mellom selger og kunde via en app og en kortleser.
Betalingsapper
Apples betalingstjeneste Apple Pay fungerer på liknende, om enn enklere vis: Her kan man med en Apple Watch betale kontaktløst i butikk i stedet for å bruke kort. Snart kommer tjenesten også som nettbetaling, og finnes i Europa foreløpig i Storbritannia og snarlig også i Sveits.
Der Square og Apple tar opp kampen med Visa og dets like ser vi i Norden at både banker og andre aktører ønsker å tilby liknende tjenester. Sverige var tidlig ute med Swish, og fenomenet ble såpass utbredt at det ga grunnlaget for et eget verb: att swisha.
Vipps
DNB har hatt liknende suksess her til lands med Vipps. Appen er lastet ned over to millioner ganger, og kan nå brukes til raskt å overføre midler mellom privatpersoner uten å ta turen om nettbanken. For mindre beløp er tjenesten gratis, og man trenger ikke være DNB-kunde.
Senere har også bedrifter, lag og foreninger kommet til, samtidig som man kan lage innsamlingsaksjoner via Vippsstarter.
Vipps kan nå også benyttes til å betale for kollektivreiser gjennom samarbeidet med Ruter og NSB samt for taxi.
Og snart kommer tjenesten også til nettet, slik at man kan velge å betale med Vipps fremfor å bruke kredittkort eller andre løsninger. Det tilsvarer dermed en debet-løsning.
MobilePay og så videre
Danske Bank er med MobilePay en konkurrent også her til lands, ved siden av Snapcash fra Eika-gruppen og Sparebank 1 Gruppens MCash.
De sistnevnte tilbyr også betalingsløsninger for bruk i butikk: Rema 1000 og 7-Eleven tillater bruk av MobilePay og Bunnpris bruker mCash. MobilePay har fordelen av å fungere som kontaktløs betaling, mens MCash baserer seg på skanning av QR-koder.
Erfaringene i bransje har vært delte, blant annet fordi løsningene ikke alltid har vært kundevennlige i tilstrekkelig grad. Konkurrentene Coop og Norgesgruppen har bestemt seg for å stikke hodene sammen for å utvikle en felles løsning. Inkludert byggevarebutikkene snakker vi om over 3000 handelssteder. Løsningen skal være klar i løpet av året.
Også Schibsted ønsker å være med på denne utviklingen, og tar sikte på å videreutvikle Schibsted Payment med tjenesten SPID Cash. Det forventes at dette vil bli tilbudt brukere av blant annet handelsstedet Finn.no som en digital lommebok, ikke ulikt betalingsløsningen fra Buypass som blant annet Norsk Tipping benytter seg av.
Tilleggstjenester
Enda litt mer interessant blir det hele når man ser på ekstrafunksjonalitet som kan tilbys gjennom apper. Som for eksempel SnappOrder, der man kan både forhåndsbestille og -betale for produkter som for eksempel mat og drikke på konserter. Dermed blir ventetiden kortere og køavviklingen raskere. Mange festivaler benytter seg av enklere løsninger med forhåndsbetalte armbånd.
Og Danske Bank tilbyr en ytterligere utvidelse av Mobile Cash gjennom appen WeShare, der man lager en form for regnskap for en gruppe og samtidig får appen til å avklare de ulike betalingspostene. Vennetur til London? Hvem la ut for hva, og hvem skylder hvem hvor mye? WeShare tar hånd om alt dette - smart!
Sjekk ut en promovideo for WeShare nedenfor.