Nye apper med tvetydig kjønnsidentitet
Forsvinner det tradisjonelle skillet mellom gutter og jenter i den digitale sfæren?
Fast Company skriver i en artikkel om en tendens der utviklere lager apper for barn der det speiles mer ambivalente kjønnsidentiteter. Et digitalt eksempel på anti-mimesis, der livet etterlikner kunsten?
Gutter er gutter?
I Storbritannia ble det nylig kjent at leketøysforhandleren Toys’R’Us opphevet skillet mellom gutter og jenter i sin nettbutikk. Dette kan antakelig tilskrives en to-årig kampanje som ble ført mot foretaket under hashtaggen #lettoysbetoys.
Lettoysbetoys’ hovedanliggende er å få forlag og leketøysprodusenter til å oppheve det de mener er et kunstig skille som skapes i samfunnet med den konsekvens at tradisjonelle kjønnsroller propageres ved å markedsføre ulike produkter ene og alene til gutter eller jenter som målgruppe. Rosa for jenter, blått til gutter.
Toca Hair Salon
Et eksempel som nevnes er det svenske spillet Toca Hair Salon 2. Settingen er det mange vil oppfatte som et typisk jente-scenario: En frisørsalong.
Men utviklerne har bevisst lagt inn både jenter og gutter som figurer, men også noen som har en litt mer ambivalent fremtoning. På denne måten ønsker man å appellere bredere, til både gutter og jenter.
Toca Hair Salon 2 koster 29 kroner i App Store her. Sjekk ut en promo-video nedenfor.
Via Fast Company