iOS har begynt å vokse igjen
iPhone-salget tok seg opp igjen både i USA og de største markedene i Europa i andre kvartal. Lille iPhone SE bidro godt til veksten.
Det er markedsanalysefirmaet Kantar Group som nå har lagt ut informasjon som viser at Apples andel av mobiltelefonmarkedet økte igjen i perioden april-juni i år, etter at tallene var for nedadgående tidligere i år.
For de fem største markedene i Europa representerer tallene en samlet økning i markedsandelen for første gang siden november 2015.
Slo Samsung Galaxy S7/S7 edge i USA
iOS-operativsystemets markedsandel vokste med 1,3 prosentpoeng fra samme periode året før i USA og fikk en markedsandel på 31,8 prosent i andre kvartal i kalenderåret 2016, ifølge data fra Kantar Worldpanel ComTech.
Android-mobilene oppnådde en samlet markedsandel på 65,5 prosent i USA i samme periode, en liten nedgang fra 66,1 prosent i samme periode året før, opplyser en talsperson for Kantar Worldpanel ComTech.
I USA ble kombinasjonen av iPhone 6s og 6s Plus salgsvinner i andre kvartal, med en samlet markedsandel på 15,1 prosent.
Kombinasjonen Samsung Galaxy S7/S7 edge endte på andreplass med en markedsandel på 14,1 prosent.
Bra iPhone SE-salg
iPhone SE, den nyeste iOS-mobilen, kom på tredjeplass i USA med en markedsandel på 5,1 prosent og bidro dermed til den samlede iOS-veksten i perioden, heter det i rapporten fra Kantar World Panel ComTech.
Lille iPhone SE solgte også godt i Storbritannia og ble den mest solgte mobilen i kvartalet, med en markedsandel på 9,2 prosent, fulgt av iPhone 6s på 9,1 prosent.
EU-vekst med variasjoner
I de fem største markedene i Europa – Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia og Spania – ble det også registrert en samlet vekst for Apple, selv om den samlede markedsandelen i disse landene er mye lavere enn i USA, 18,2 prosent.
Dette tallet representerer imidlertid en liten oppgang på 0,7 prosentpoeng fra samme periode året før og er dessuten først periode med vekst i markedsandelen siden høsten 2015.
Det er store variasjoner i iOS-markedsandelene i de største europeiske markedene.
Tallene fra Kantar Worldpanel ComTech for andre kvartal i år viser 14,2 prosent iOS-markedsandel i Tyskland, opp 1,0 prosentpoeng – første periode med iOS-vekst i markedsandelen siden tredje kvartal i 2015.
iOS-markedsandelen i Storbritannia kom opp i 37,2 prosent, opp 3,1 prosentpoeng. Android hadde imidlertid en vekst på 4,1 prosentpoeng til 57,3 prosent.
Tallene for Frankrike var 20,2 prosent iOS-markedsandel, opp 3,4 prosentpoeng.
Italia og Spania representerer derimot nedgang. Markedsandelen ble 11,6 prosent i Italia, ned 0,8 prosentpoeng, og 8,2 prosent i Spania, ned 0,6 prosentpoeng.
Windows-tallene viser nedgang i alle tabeller unntatt for Japan, der markedsandelen økte med 0,3 prosentpoeng – fra 0 prosent til 0,3 prosent.
Trøbbel i Asia
Kina og Japan er problematiske markeder for Apple, ifølge disse tallene. I Kina ble det registrert en nedgang i markedsandelen på 1,8 prosentpoeng til 17, 9 prosent, og i Japan var nedgangen på hele 4,2 prosentpoeng, til 38 prosent markedsandel.
I Kina havnet Apple bak både Huawei og Xiaomi, ifølge 9TO5Mac.
Kantar mener imidlertid at Apple har grunnlag for optimisme knyttet til nettopp iPhone SE. I USA har 49 prosent av iPhone-eierne en iPhone 5s eller eldre, og i Kina er denne andelen 51 prosent. Mange av disse iPhone-brukerne er potensielle kjøpere av iPhone SE, heter det. Apple sliter imidlertid noe med produksjonskapasiteten av iPhone SE.
Kantar
Analysefirmaet Kantar, med hovedkvarter i London, har 27.000 ansatte i 100 land. 3.500 av de ansatte er knyttet til analysene som drives i Kantar Worldpanel ComTech. Bare i Europa utføres det over én million intervjuer årlig i forbindelse med analysene av mobilmarkedet, ifølge Kantar Worldpanel ComTech.
Kantar er eid av selskapet WPP Group plc, et av verdens største reklameselskper, som også eier markedsanalysefirmaer som Burson-Marsteller og Hill & Knowlton.