PENGENE TILBAKE: Annonseblokkerings-appen Peace ble trukket tilbake fra App Store etter to døgn. (Ill.: IDG News Service)

Pengene tilbake for omstridt app

Apple har gått til det oppsiktsvekkende skrittet å refundere pengene til alle som har kjøpt omstridt annonseblokkerings-app.

Etter at Apple oppgraderte operativsystemet for sine mobile enheter til IOS 9, har fenomenet annonseblokkering fått mye oppmerksomhet.

I IOS 9 har Apple lagt inn ny funksjonalitet for innholdsblokkering i sin nettleser Safari. Dette er velkjent teknologi i nettlesere for Windows-pc-er og Mac-er, inkludert Safari for Mac, men nytt for Apples mobil-plattform.

Annonseblokkerings-apper

I kjølvannet av IOS 9-lanseringen er det kommet flere nye annonseblokkerings-apper på markedet. En av dem het Peace, utviklet av Marco Arment. Appen ble raskt veldig populær og havnet på førsteplass blant betalappene kort tid etter IOS 9-lanseringen 16. september.

Appen ble imidlertid fjernet fra Apples nettbutikk App Store etter bare to døgn, og nå jobber Apple med å refundere beløpet som appen kostet, rundt tre dollar, til alle som har kjøpt den, uansett om kundene har bedt om refusjon eller ikke, ifølge amerikanske Macworld.

Dette anses som oppsiktsvekkende, all den tid Apple ikke er kjent for å være slepphendt med tilbakebetalinger til misfornøyde kunder.

På bloggen sin har utvikleren, Marco Arment, kunngjort at refusjonene kommer automatisk og direkte fra Apple, men at det kan ta noen dager før pengene dukker opp på kundenes konti.

Både Macworld og nettstedet 9to5mac skriver imidlertid at de som vil ha refusjon, må ta initiativet selv via Apples nettsted reportaproblem.apple.com.

Blir ikke videreutviklet

Appen Peace ble lansert samme dag som IOS 9 ble oppgradert fra betastadium til Apples nye, offisielle operativsystem for Iphone, Ipad og Ipod touch.

I sin første kunngjøring om saken etter at appen ble trukket tilbake, skrev utvikleren at appen fortsatt ville fungere på enheter den var installert på, men at den ikke ville bli videreutviklet eller oppdatert.

I det nye blogginnlegget fra Arment er det derimot mer uklart om appen vil fortsette å fungere etter at kundene har mottatt refusjonsbeløpet fra Apple.

Det var på den store utviklerkonferansen i juni at Apple kunngjorde at Safari i IOS 9 ville støtte Content Blocking Safari Extensions.

Det er flere grunner til at en del brukere ønsker slik funksjonalitet. Noen ønsker å sikre barna sine mot uønsket innhold på nettet. Andre ønsker raskere nettsurfing – slik funksjonalitet kan sørge for at brukeren får tilbake kommandoen over manøvreringen på nettstedet raskere, fordi en del tyngre innhold som bilder og annonser lastes ned i bakgrunnen.

Omstridt annonseblokkering

Det mest kontroversielle er imidlertid at teknologien gjør det lett å blokkere annonser på nettet. Annonseblokkering er svært upopulært hos publikasjoner som leverer gratis innhold på nettet mot at leserne blir eksponert for annonser.

Slike medie-nettsteder har i lang tid kjørt mottiltak i form av for eksempel å kaste ut besøkende på nettstedene som har annonseblokkering aktivert, eller i det minste varsle dem om at dette kan komme til å skje.

Det norske selskapet Cxense er blant dem som har lansert en løsning for slike meldinger, ifølge Digi.no. Digis søsterpulbikasjon Tek.no er blant norske nettsteder som har vært tidlig ute med mottiltak mot annonseblokkering.