TJENESTER: Apples omsetning fra musikk og mange andre tjenester skal fordobles i løpet av de neste fire årene, lover Apple-sjef Tim Cook. (Foto: Apple)

Mer butikk i musikk og i skyen

KOMMENTAR: Apple legger frem rekordsalgstall og varsler at selskapet nå vil satse mye mer på tjenester. Slik stopper Apple kritikken om ensidig Iphone-satsing.

Iphone er gullkalven blant Apples produkter, og selskapets rekordomsetning i kvartalet oktober-desember i fjor skyldes ikke minst rekordhøyt salg av Iphone-enheter.

Hele 78,3 millioner Iphone-er solgte Apple i kvartalet, som er det første kvartalet i selskapets regnskapsår 2017.

Apple har avvikende regnskapsår, fra oktober det ene året til utgangen av september året etter. Kvartalet oktober-desember regnes som årets viktigste fordi det omfatter julesalget – eller «holiday season», som amerikanerne bruker som betegnelse på denne hektiske salgssesongen.

Oppsving

Etter flere kvartaler med nedgang og svake tall slår altså Apple tilbake med fornyet vekst. Omsetningen endte på 78,4 milliarder dollar (rundt 645 milliarder kroner), med en fortjeneste på cirka 17,9 milliarder dollar (rundt 147 milliarder kroner). Kunngjøringen ga aksjekursen er spark oppover.

Apple melder om omsetningsrekorder både for Iphone, Apple Watch og for Mac, samt for tjenester.

Skjønnhetsflekken i det ellers så rosenrøde regnskapsbildet er dårlige salgstall for Ipad. Riktignok skyldes ikke det bare synkende etterspørsel, men også at Apple har hatt leveringsvansker på Ipad-siden i senere tid, ifølge nettstedet Imore.

Analytikere og teknologipressen spekulerer nå på om det er nettbrettkonseptet som sådan det er noe galt med, eller om Ipad-brukere rett og slett ikke finner noen grunn til å bytte Ipad like ofte som de bytter mobil.

Mest vekst på «tjenester»

Midt oppe i alle disse tallene, enten det er snakk om antall dollar eller antall solgte maskinvareenheter, jubler Apple-sjef Tim Cook mest om veksten i sekkeposten «tjenester».

På dette feltet hadde Apple en vekst på hele 18 prosent fra samme kvartal året før og endte på en omsetning i kvartalet på 7,2 milliarder dollar (nesten 60 milliarder kroner), og på årsbasis på 25,5 milliarder dollar (rundt 210 milliarder dollar).

Dette er så oppmuntrende for Apple-ledelsen at Tim Cook nå sier at selskapet vil doble størrelsen på sin forretningsvirksomhet innen tjenester i løpet av de neste fire årene.

Tross rekordtallene for Iphone-salget økte salget av antall Iphone-enheter bare med fem prosent i det første regnskapskvartalet, ifølge New York Times. Dette til tross for lanseringen av Iphone 7-modellene i september. Tidligere har nye modeller før til større vekst i salget.

I lys av alt dette er Apples vekst innenfor tjenestemarkedet formidabel, og det er ikke så rart at Apple ønsker å ta ut mer av sin fortjeneste her i tiden som kommer.

– Over en tid nå har vi sett at Apple tar et skritt tilbake fra Iphone og forsøker å hente ut mer verdi fra tjenester, sier en Gartner-analytiker til New York Times.

Hva er Apples tjenester?

Folks oppfatning av Apple er så sterkt knyttet til de sentrale maskinvareproduktene, som Mac og Iphone, at begrepet «tjenester» som forretningsområde høres litt vagt ut. Noen har reagert med forundring når de har fått høre at Apple tjener milliarder av dollar på tjenester.

REKORDTALL: Etter flere kvartaler med svake tall kunne Apple-sjef Tim Cook legge fram rekordtall. (Foto: Apple)

Wikipedia opererer med hele 34 oppslagssider i sin liste over hva som regnes som Apples tjenesteområder. Blant disse finner vi Spotify-konkurrenten på musikk, Apple Music, de forskjellige App Store-nettbutikkene for programvare for både IOS- og MacOS-operativsystemene, Apple Store, ditto for maskinvare, iTunes med over 85.000 filmer og 300.000 tv-show å velge blant og ikke minst skytjenesten Icloud, der mange Apple-brukere betaler for ekstra lagringsplass i skyen.

I tillegg finner vi tjenester som i varierende grad genererer inntekter, som sertifiseringstjenester, tjenester for utviklere, spillsenter, supporttjenester som Applecare og mye annet.

Videre har jo Apple for lengst lansert sin egen betaltjeneste, Apple Pay, som riktignok ikke er kommet til Norge ennå, CarPlay-tjensten for å integrere Iphone med infotainmentsystemene i biler, nå med én million brukere på verdensbasis, og Homekit-plattformen for å styre Tingenes Internett i hjemmene til folk. Apple samarbeider dessuten med Cisco om mobile sikkerhetsløsninger for større bedrifter, og satser i tillegg mye på helserelaterte løsninger.

I Fortune 100-klassen

Alt dette og mye mer utgjør en samling tjenester som ifølge nettstedet 9TO5Mac gjør at servicedelen av Apples forretningsvirksomhet i år vil være på linje med virksomheten til bedrifter i Fortune 100-klassen. Og Apples mål nå er altså å doble dette i løpet av fire år.

Noen analytiker og observatører har i senere år antydet at Apple samler for mange egg i én kurv ved å stole så sterkt på at Iphone sikrer selskapets fremtid. De siste kvartalenes svake Iphone-tall har forsterket denne skepsisen.

Fornyet vekst i siste kvartal og kunngjøringen om sterkere satsing på tjenester i årene som kommer signaliserer imidlertid at Apple har en solid forretningsplan også for fremtiden.