Første eksempler fra AR-Kit
Se de første video-eksemplene på anvendelser av Apples AR-verktøy for utviklere. Apple kjøper dessuten selskap som forsker på øyesporing.
AR og VR vil være integrerte teknologier i Apples kommende operativsystemer for såvel mobile enheter som Mac.
Under WWDC 2017-utviklerkonferansen i begynnelsen av måneden presenterte Apple høsten oppdateringer av både macOS High Sierra og iOS 11.
Førstnevnte vil være relevant for å både produsere og drive VR-anvendelser, mens sistnevnte vil har AR som en integrert del av maskinkoden slik at apper kan utnytte denne teknologien direkte og uten å måtte finne opp hjulet på nytt.
Utvidet virkelighet
Spesielt automatisk flate-gjenkjenning er en viktig del av AR-teknologien i iOS 11, slik at 3D-objekter kan bli en del av virkelige verdener ved hjelp av kameraet og skjermen.
For å styrke satsningen på AR, men ikke minst også VR, kjøpte Apple nylig tyske SMI. Selskapet har utviklet en rekke teknologier for sporing av øyebevegelser, og ikke minst forsket på de kognitive prosessene for hvordan dette påvirker vår måte å orientere oss i rom samt identifisere objekter.
Deg går forøvrig også rykter om at Apple vil lansere et sett AR/VR-briller en gang i fremtiden, uten at det foreligger veldig konkrete indisier på det.
Beta-testing
Umiddelbart etter lanseringen ble de første beta-versjonene av iOS 11 gjort tilgjengelige for utviklere, inkludert det nye ARKit rammeverket for utvidet virkelighet.
Og nå ser de første eksemplene på anvendelser i en app dagens lys. Sjekk ut videoene nedenfor. Flere finnes på nettstedet madewitharkit.
Via Axios