Pc-salget ned 11,5 prosent i første kvartal
Lenovo størst, HP nest størst i et marked der alle gikk tilbake.
Markedsanalytikerne i IDC har talt opp det globale pc-salget i første kvartal 2016, og det er ikke lystig lesning for de som lever av pc-salg. Totalt ble det solgt 60,6 millioner enheter verden over i årets første kvartal, og det er en tilbakegang på 11,5 prosent i forhold til samme periode i fjor, da det ble solgt totalt 68,5 millioner enheter.
Dette er i tråd med konservative anslag på en tilbakegang på omlag 11,3 prosent, skriver IDC.
Analyseselskapet Gartner har også lagt frem tall for pc-salget, og anslår tilbakegangen til å ligge på 9,6 prosent globalt i årets første kvartal. I rapporten skriver Gartner at alle regioner opplever en tilbakegang.
Spår bedring
Første halvår var allerede forventet svakt, fordi bedriftene stadig har sine Windows 10-oppgraderinger i pilotfase, og fordi etterspørselen i forbrukermarkedet fortsatt er svak. Uro i finans- og valutamarkedene får også noe av skylden for de svake tallene.
Lagerreduksjoner i kanalen, som foregikk i store deler av 2015, ser nå ut til å ha nærme seg slutten. Det finnes også enkelte økonomiske indikatorer på økt aktivitet i forbrukermarkedet, men alle forsiktige med tanke på nye investeringer. Asia og Stillehavsregionen, i tillegg til Europa, Midtøsten og Afrika, hadde alle svakt bedre resultater enn tidligere spådd, mens Amerika dro ned de globale resultatene.
- På kort sikt må pc-markedet stadig kjempe med begrenset interesse fra forbrukerne og konkurranse fra andre oppgraderinger av infrastrukturen i det kommersielle markedet. Likevel fastholder IDC at de totale investeringene på it i bedriftene kommer til å vokse, sammenlignet med 2015. Når vi nærmer oss slutten av 2016 burde tingene få større fart, i takt med at Windows 10-pilotene i bedriftene blir til faktiske anskaffelser, sa Jay Chou i IDG.
Lenovo størst, men ingen vokste
På leverandørsiden er det Lenovo som er verdens største, med nær 12,2 millioner leverte enheter. Det tilsvarer en markedsandel på 20,1 prosent, som er litt opp når det kommer til markedsandel, og endel ned med tanke på leverte enheter. I første kvartal i fjor leverte Lenovo 13,3 millioner enheter, tilsvarende en markedsandel på 19,4 prosent.
På neste plass finner vi HP inc, som solgte 11,6 millioner enheter til en andel på 19,2 prosent. Det er en tilbakegang på over ti prosent fra i fjor, da salget stanset på 13 millioner enheter og en markedsandel på 19,0 prosent.
Deretter kommer Dell med 9,02 millioner solgte enheter, 14,9 prosent markedsandel, ned kun to prosent fra i fjor, da de solgte 9,2 millioner enheter til en markedsandel på 13,4 prosent.
Deretter følger Apple (4,5 millioner enheter, 7,4 prosent andel), Asus (4,4 millioner enheter og 7,2 prosent andel) og resten, som solgte 18,9 millioner enheter til en markedsandel på 31,2 prosent. Denne gruppen hadde den største prosentmessige tilbakegangen i salget, på 19,8 prosent i forhold til samme periode i fjor.