Apple har knekt DX12 spill-koden
WWDC23: Mac endelig en troverdig gaming-plattform?
Apple har nettopp lansert den kommende versjonen av operativsystemet for Mac, kodenavn: macOS Sonoma.
Og ganske overraskende inkluderer den kommende utgaven av macOS en såkalt Game Mode, med formål om å forbedre spill-ytelsen for Mac-modeller basert på Apple Silicon-prosessorer.
Men i tillegg til dette følger det med et eget verktøy for utviklere kalt Game Porting Tool. Ved hjelp av denne appen skal det bli enkelt å føre Windows-spillkode til Mac.
Teknologien som ligger bak sies å være WINE, altså kode som benyttes for å oversette PC-kode til Unix-systemer (som macOS). Og mest overraskende av alt er at DirectX 12-kode og -modeller skal kunne fungere sammen med Apples egne Metal 3-shadere. Kort sagt: Det skal bli enkelt å oversette PC-spill til Mac.
I tillegg kom det cirka en uke før WWDC23 melding fra CodeWeavers om at virtualiserings-løsningen CrossOver for Mac også kommer til å få støtte for DirectX 12. Med andre ord i en dedikert app på macOS ved å kjøre Windows-kode direkte.
CodeWeavers sier at en kommende versjon av CrossOver vil få denne støtten, men også at det ikke er en quick fix som kan anvendes på alle apper. Dermed må selskapet lage spesial-løsninger, app for app. Men kanskje den aktuelle versjonen av CrossOver vil kunne kjøre på eksisterende OS.
Så om alt går etter planen vil det kanskje bli flere muligheter til å kjøre pc-spill på Mac. Aller helst ved at Apple-koden blir så bra at det blir enkelt - og fristende - for gaming-selskapene å lage Mac-versjoner av sine spill. Fingrene krysses.