Enda mer minimalistisk Apple-butikk i Kina
Denne nye Apple Store-butikken ved Hangzhou West Lake baner veien for en enda renere estetikk.
Apples fysiske butikker er i ferd med å gjennomgå en re-design, og spesielt den kommende lanseringen av Apple Watch gir grobunn for spekulasjoner rundt hva selskapet vil foreta seg med sin retail-tilstedeværelse.
Apples egne butikker er utviklet i samarbeid med det amerikanske arkitekt-kontoret Bohlin Cywinski Jackson. Ironisk nok hadde de aldri designet butikker før de fikk dette oppdraget, og partner Bohlin bruker heller ikke epost. Det hindre ikke Steve Jobs fra personlig å være dypt involvert i utviklingen av konseptet den gang Ron Johnson var sjef for handels-divisjonen.
Hangzhou-butikken er derimot designet av britiske Foster + Partners. Lord Sir Norman Foster er en anerkjent størrelse i sitt fag, men er i Apple-sfæren nok mest kjent for designet for Apples nye hovedkvarter i Cupertino. Campus-bygningen er formet som en torus og av mange omtalt bare som moderskipet.
Den nye butikken i Kina har en rekke særtrekk som er like innovative som imponerende: 15 meter høye glassplater, i ett stykke, går fra gulv til tak i fasaden. En messanin-etasje er utkraget 12 meter fra bakveggen, noe som bare er mulig takket være aktive dempere som motvirker de statiske svingningene. Og de ikoniske glasstrappene med både trinn og bærende sidevanger i glass, noe Apple har patent på med selveste Steve Jobs som med-oppfinner.
Design skåret ned til det helt essensielle - ikke ulikt Apples egne produkter.