De 20 mektigste hos Apple - Del 16: Phil Schiller, jovial og mektig
Bak Phil Schillers joviale ytre finner vi en av de aller mektigste i Apples toppledelse.
I denne artikkelserien presenterer vi de 20 mektigste personene i Apples ledelse.
Phillip Schiller (55) er med i det øverste lederteamet hos Apple og er ansvarlig for selskapets globale markedsføring.
Under en lang rekke produktlanseringer i Steve Jobs’ tid fremsto Philip W. Schiller om Jobs’ høyre hånd på scenen, og også i dag er han gjerne med når Apple skal vise frem nye produkter.
Schiller har jobbet hos Apple i flere omganger, i siste runde siden 1997. I tillegg til over 20 års virksomhet i Apple har Schiller også hatt ledende stillinger i markeds- og informasjonsavdelingene hos firmaer som Macromedia, FirePower Systems og Nolan, Norton & Company. Han har også en fortid som programmerer og systemanalytiker ved Massachusetts General Hospital i Boston.
I 1982 ble Schiller uteksaminert fra Boston College med en Bachelor-grad i biologi.
Apple kommenterer sjelden navngitte konkurrenter, men i 2013 sto Schiller frem i et kontroversielt intervju med Reuters der han gikk til frontalangrep på Android og spesielt konkurrenten Samsung, som året før hadde skjøvet Apple ned fra tronen som verdens største smarttelefon-produsent.
Schiller hevdet at Android-mobilene var mye dårligere produkter enn Apples iPhone og anklaget Android-produsentene for å være sent ute med oppdateringer av operativsystemet, noe som ikke minst skyldtes at de respektive produsentene ønsket å gjøre spesialtilpasninger for sine mobiler. Resultatet var at mange Android-brukere brukte utdaterte versjoner av operativsystemet, ifølge Schiller. Utspillet førte til krasse motangrep fra den andre fløyen.
Hos Apple har Schiller hatt en finger med i utviklingen og ledet markedsføringen av en rekke sentrale produkter, som iMac, iBook, PowerBook G, iPod, Mac OS X og nyere produkter. Han skal angivelig ha kommet opp med ideen om klikkehjulet, som var en grunnleggende del av brukergrensesnittet på den opprinnelige iPod-en fra 2001.
I 2013 ble Schiller satt på førsteplass på rekrutteringsfirmaet ExecRanks rangering av amerikanske markedssjefer.
(Artikkelforfatteren, Roberta Alidori, er skribent hos britiske Macworld. Artikkelen er oversatt og bearbeidet med en del tilføyelser av Toralv Østvang.)