Sony-musikksjef bekrefter Apple Music
Sjefen for Sony Music Entertainment bekrefter ryktene om den nye strømmetjenesten Apple Music. Og han skryter av Steve Jobs’ visjoner.
Toppsjefen for Sony Music Entertainment, Doug Morris, har nå bekreftet at Apple vil lansere en strømmetjeneste for musikk på sin årlige utviklerkonferanse, som starter mandag kveld norsk tid.
Morris brukte formuleringen «Apple Music» da han omtalte strømmetjenesten, og han bekreftet også at Sony støtter opp om og vil være stor bidragsyter i Apple Music, skriver amerikanske Computerworld.
Sony-bekreftelsen av de mange ryktene om Apples strømmetjeneste kom under en musikkfestival i Cannes i Frankrike søndag, Midem Music Industry Festival arrangert av Billboard.
Skrøt av Steve Jobs
Under sin opptreden på musikkfestivalen benyttet Sony-veteranen Doug Morris anledningen til å skryte av Apples avdøde gründer og toppsjef Steve Jobs for hans visjoner om digitalisering av musikk.
Morris innrømmet at Sony i utgangspunktet var imot digital distribusjon av musikk fordi det ville «åpne opp» albumformatet. Problemet var imidlertid at dette skjedde likevel, da internett så dagens lys.
– Alt ble stjålet. I platebransjen brukte vi mange titalls millioner dollar i forsøkene på å skape et digitalt salgssystem for musikk. Ingenting fungerte. Steve greide det med eleganse og klasse. Det var fantastisk, sa Morris i Cannes.
Sonys musikksjef fremholdt at han faktisk hadde arbeidet sammen med Steve Jobs i innspurten foran lanseringen av Apples musikktjeneste iTunes for 14 år siden.
– Denne karen viste oss hvordan vi kan tjene penger på digital musikk, sa Morris, som var sjef for Universal Music da iTunes så dagens lys.
Månedsabonnement er nøkkelen
En av grunnene til at Sonys musikksjef tror Apple vil lykkes med sin nye musikktjeneste, selv om de kommer sent, er at kundegrunnlaget er så stort gjennom Apples iTunes-tjeneste.
– De har 800 millioner kredittkort, sa Morris og viste til kundemassen som Apple rår over i dag.
I tillegg har Apple utrolig mye større økonomiske muskler enn dagens aktører innen strømmetjenester for musikk – og dermed store ressurser til annonsering av sin tjeneste.
– Spotify har aldri annonsert ordentlig fordi de aldri har vært profitable, påsto Morris. – Jeg gjetter på at Apple vil promotere dette som gale og jeg tror det vil få en halo-effekt på strømme-businessen, sa Morris ifølge Macworld USA.
Sonys underholdningssjef fremholdt at månedsabonnement vil være nøkkelen til at dette blir god butikk for musikkbransjen. Å kjøre dette som en gratistjeneste for brukerne basert på inntekter via annonsering, slik en del aktører har gjort til nå, hadde Morris ingen tro på.
Han bekreftet at Apple trolig vil opererer med et månedsabonnement på rundt 10 dollar for sin Apple Music-tjeneste, men at folk kan få en gratisperiode på opptil tre måneder før de må tegne abonnement.
Sony er med
Et viktig budskap fra Sonys underholdningssjef var at musikkbransjen støtter fullt opp om Apples initiativ.
– Noe som er interessant med alle disse strømmetjenestene som kontrolleres av teknologiselskaper er at de ikke får det til å fungere uten musikk. Du kan ikke ha en strømmetjeneste uten musikk. Så vi er virkelig i en veldig god posisjon, sa Morris.
Han gikk så langt som til å si at det nå endelig kommer en musikk-strømmetjeneste som hele bransjen vil nyte godt av. Apple Music-tjenesten beskrev han som en stor tidevannsbølge som vil løfte alle skipene.