Butikkjede skylder på Apple for svekket omsetning
Den amerikanske kjeden Target krever at Apple må komme opp med ny innovasjon snarest.
Den amerikanske butikkjeden Target selger svært mye forbrukerelektronikk. I andre kvartal i år falt omsetningen for kjeden, og toppsjefen Brian Cornell mener at dette er Apples feil, skriver våre kolleger i Macworld i Sverige.
I forbindelse med framleggingen av kvartalsrapporten klagde Cornell på at Apple ikke har lansert noe nytt eller innovativt på lang tid. Det har resultert i at omsetningen av Apple-produkter har falt med 20 prosent hos butikkjeden. Dette tilsvarer i sin tur en tredjedel av Targets totale tap.
Massiv kritikk
Kritikken mot Apples tilbud har til tider vært massiv, og nå i senere tid har det blitt publisert en rekke kritiske artikler på anerkjente teknologinettsteder som The Verge, The Next Web og Gizmodo, der det reises spørsmål om Apples nåværende strategi.
Nettstedet Macrumors har gått så langt som å publisere en kjøpeguide, basert på hvor lenge siden det aktuelle produktet har blitt oppdatert. Tanken er at jo lengre tid siden en oppdatering, jo mer sannsynlig er det at det snart kommer en, og dermed blir dagens produktvariant foreldet.
Basert på dette resonnementet er det ikke mange produkter som får kjøpsanbefaling av Macrumors - det er kun Macbook i den nyeste 12-tommersutgaven som får grønt lys. Alle andre Mac-er og Ios-enheter får enten advarsel eller direkte fraråding for kjøp.
I skrivende stund er det 458 dager siden den gjeldende utgaven av Macbook Pro ble lansert, det er 528 dager siden den nyeste Macbook Air kom på markedet, for Mac Mini er tallet 672 dager, mens proffmodellen Mac Pro har ikke vært oppdatert på hele 974 dager nå. Det er nærmere tre år, så mange mener altså at det er god grunn til å lure på hva Apple driver med.