Apple og Samsung sliter mot Huawei
Nedtur for veteranene, men god vekst i smarttelefonsalget takket være de kinesiske merkene i tredje kvartal.
Både Strategy Analytics og IDC rapporterer forventete salgstall for tredje kvartal. Selv med skille i totalt salgstall, er trendene like.
Totalt sett er det godt nytt for bransjen. Seks prosent total salgsvekst med et sluttantall på 375,4 millioner enheter etter noen år med dårlig tall er godt nytt. Det bekrefter også trenden fra første halvår der totalveksten har vært godt.
IDC er mer moderate, og anslår en vekst på én prosent til 362,9 millioner enheter.
De store får en smekk
Samsung er fortsatt verdens største mobilleverandør med sine drøyt 20 prosent, men selskapet fikk en nedgang på 3 prosentpoeng i markedsandel. Salgsfallet var drøyt 10 prosent, eller 8 millioner smarttelefoner hos Strategy Analytics. Det er blant de svakeste kvartalene på mange år, og følger to kvartal med sterk salgsvekst. Mye kan nok tilskrives Note 7-fadesen, men det er usikkert hvor mye som kan tilskrives tapt salg, tapt omdømme eller økt kinesisk konkurranse.
Note 7 solgte 2,5 millioner eksemplarer i et begrenset antall markeder på de fjorten dagene før første salgsstopp i starten av september. Hvor mye nye tredve salgsdager hadde hatt blir spekulasjoner, men analyser antyder at Samsung tok sikte på mer enn 15 millioner Note 7 solgt den første tiden etter salgsstart av brannfadesen.
- Note 7 ga Samsung en skrape i lakken og et digert hull i toppen av sin serie av premium smarttelefoner. Samsung må konsentrere seg om den neste premium-lanseringen, den ventede Galaxy S8-lanseringen i 2017 for å få tilbake salgsvekst, sier direktør Neil Mawston i Strategy Analytics til BusinessWire.
Apple utkonkurreres nedenfra
Apple klarer seg fortsatt på andreplass, men salgsfallet for Iphone på fem prosent i tredje kvartal, målt samme kvartal i fjor sender dem videre nedover mot der Huawei stormer oppover. Dette var tredje kvartal på rad med salgsfall for Apple, og det er Asia og spesielt Kina som trekker Cupertino ned. Lanseringen av et nytt nummer på smarttelefonen og nye funksjoner for de som bare har Iphone kom så seint i kvartalet at det hadde lite effekt på salget. Men forventingene til fjerde kvartal er høye.
Lyspunktet er Euro5, de fem største europeiske markedene der Apple har hatt en vekst gjennom hele sommeren. I Europa totalt var det salgsfall.
Kina kommer
Utfordringen for Apple er derimot ikke lenger å ta igjen dobbelt så store Samsung. Utfordringen er de kinesiske vekstkometene som halser hakk i hel med noen få prosentpoeng skille i markedsandet, og med to- og tresifret veksttakt.
Huawei vokste 26 prosent i tredje kvartal og har drøyt ni prosent markedsandel. Veksttakten ble nær halvert i tredje kvartal, og det skyldes de kinesiske konkurrenten Oppo og Xiaomi, men også nye stjerneskudd som Vivi og LeEco.
Vekstvinneren for kvartalet ble da også Oppo, men 140 prosent vekst og et prosentpoeng bedre markedsandel på fjerde plass.
LG faller til sjetteplass hos begge aktører. IDC gir femteplassen til Vivo med en årsvekst på 102 prosent og 21,2 millioner solgte enheter.