Batteritabbe til én milliard. Minst.
Stopp i salg og tilbakekalling av Note 7 kommer til å bli kostbart for Samsung. Langtidseffekten kan bli knyttet til omdømmet.
Årets største mobiltabbe var stopp i salget av premiummodellen Samsung Galaxy Note 7 i forrige uke. Eksplosjons- og brannfare i batteriet funnet i 35 av de drøyt én million solgte smartmobilene tvang selskapet til å stoppe salget etter fjorten dager, love nye telefoner til de som hadde kjøpt seg Note 7, og begynne prosessen med å bytte ut resten av de 1,5 millioner enhetene som allerede var i forhandlerkanalen.
Kostnaden er nå beregnet til over én milliard dollar, nesten sju milliarder kroner, av Bloomberg. Dette er blant de lave anslagene, analytikere Reuters har snakket med antyder et omsetningstap på fem milliarder dollar, 33 milliarder kroner, etter tabben.
Langsiktig kostnad kan bli høyere
Samsung har ikke kommentert kostnaden ut over at den er hjerteknusende høy. Selskapet har hatt dundrende suksess og rekordinntekter fra vårens salg av den andre premiumlinja Galaxy S7, og skulle bruke Note 7 til å gjøre andre halvår like gullegod.
- Den potensielle kostnaden som følger av svekket omdømme er mye større enn kortvarige økte kostnader, sier Chang Sea Jin, en professor ved National University of Singapore.
Alt henger på om responsen om å stoppe og bytte ut alt som var levert skjedde så raskt at skaden ble minimert.
Den som ler sist
Sju milliarder kroner er rundt fem prosent av nettoresultatet ventet fra Samsung Electronics i år. Det er også ikke sikkert at det er denne delen av Samsung som kommer til å måtte bære hele kostnaden. Den kan veltes over på et annet selskap i Samsung-konglomeratet, Samsung SDI, som er batteriprodusenten bak 70 prosent av batteriene i Samsung mobiler.
Aksjene i Samsung SDI falt mandag, mens Samsungs Electronics holdt seg i ro. Det tyder på at markedet venter at batteriskandalen skulle smelle inn i SDI.
En annen kritikk som har dukket opp er om iveren Samsung har etter å beholde topplasseringen i mobilverdenen går ut over kvalitetskontrollen.
- Det som skjer med Note 7 er en svært uheldig hendelse. Det virker som om Samsung forhastet seg med produktlanseringen og det fikk følger for underleverandørene også, sier Chang Sea-Jin som er professor hos Korea Advanced Institute of Science and Technology i Seoul til Reuters.
Både Galaxy S og Note blitt skjøvet én måned fram i tid målt mot tidligere år for å lede an i de halvårlige produktannonseringene.
Kinesiske utfordrere
Samsung er presset av et større kobbel kinesiske smarttelefonleverandører ledet av Huawei som leverer sterke produkter til en bedre pris enn veletablerte aktører. I et smarttelefonmarked som endelig peker oppover vil det være kamp på kniven mellom selskapene som leder an i veksten. Et kraftig tilbakeslag var det siste Samsung trengte når de skal holde Huawei, Xiaomi og Oppo passe langt unna.
Koreanerne erobret topplasseringen i mobilmarkedet fra Nokia i 2011, som i sin skjøv Motorola ned fra tronen.
Den andre aktøren som kan komme til å tjene på dette er Apple, som er direkte utfordret av Huawei etter sviktende salg. Denne uka annonserer selskapet en ny smarttelefonmodell der forventningene er heller labre.
Apple har opplevd synkende salg i alle produktgrupper inkludert smarttelefoner en god stund, og har så langt ikke lykkes med å komme med produkter med innovasjoner og nyheter som appellerer utenfor den engere krets av fans.