Mobiltelefonprodusenter må satse på programvare
Smarttelefon-markedet går merkbart tregere. Gartner mener produsentene må tenke i nye baner for å overleve, og at utviklingen av programvare er veien å gå.
Smarttelefon-markedet går merkbart tregere. Gartner mener produsentene må tenke i nye baner for å overleve, og at utviklingen av programvare er veien å gå.
Valget rykker nærmere. Produsentene av smarttelefoner må enten bygge ut et økosystem av tjenester rundt enhetene, eller de må overlate banen til andre.
Dette sier Gartners telekomekspert Roberta Cozza til IDG News.
Liten tro på Microsoft
Hun mener at bare de vil overleve som er i stand til å levere en merverdi i tillegg til selve enheten, som Apple, eller produsenter med veldige stordriftfordeler, slik som Samsung. De som verken har den ene eller den andre av disse fordelene, mener hun vil forsvinne fra markedet.
Roberta Cozza nevner HTC blant dem som «var med og utfordret». Hun tror heller ikke Microsoft vil ha store sjanser på sikt. Skulle noe kunne redde Microsoft, måtte det være om det stemmer at de er i ferd med å utvikle en såkalt Surface Phone.
-- Jeg er ikke sikker på hvor lenge de kommer til å beholde Lumia for sine enterprise-kunder, men slaget er tapt for dem, sier hun videre.
I år forventer Gartner at det globale salget av smarttelefoner bare vil vokse med sju prosent. I fjor var veksten fjorten prosent. De tror veksten vil fortsette å ligge under ti prosent.