Apple blir mer sosial

Satser på nye fronter innen sosiale medier.

Publisert Sist oppdatert

Å jobbe for Apple er visstnok som å være del av en stor familie, sies det. Men innen sosiale medier har elektronikk-kjempen så langt kun hatt et lite fotavtrykk.

Under Tim Cook er imidlertid dette nå i endring.

Har slitt med sosiale medier

For å si det rett ut har Apple slitt med egen tilstedeværelse på sosiale medier. Eksempler: Brudd i forhandlinger med Facebook, og mislykket lansering av eget iTunes-nettverk Ping.

Siden den gang har det vært stille - men i det skjulte har det skjedd små endringer. Tim Cook har kommet ut med en Twitter-konto, og selskapet har brukt sosiale medier innen markedsføring av iPhone samt live-blogget egne events med tilhørende Twitter-hashtags.

Dessuten har Angela Ahrendts hos Apple nylig ansatt en tidligere medarbeider, sjefen for media hos både Burberry og Nike. Musa Tariq blir Digital Marketing Director hos Apple.

Instagram og Tumbler

Og nå satses det: Offisiell Instagram-tilstedeværelse og egen Tumblr-blogg.

Tumblr-bloggen har et umiskjennelig Apple-preg, og er spesielt tilrettelagt slik at den likner mer på iTunes enn en typisk Tumblr-blogg. Tumblr-brukere kan re-blogge bilder og dele disse i sine sosiale nett.

Tumblr-bloggen har primært fokus på iTunes-innhold. Du finner den her. http://itunes.tumblr.com

Instagram-strømmen har liknende innhold, og du kan følge denne kontoen som du ellers gjør. Du finner denne her. http://instagram.com/iTunes