Fra vondt til verre?

Ny rapport levner ikke Microsoft store muligheter til å vinne verden med Windows Phone.

Publisert Sist oppdatert

For ett år siden kunne Microsoft notere seg en markedsandel på 3,4 prosent for sitt mobiloperativsystem Windows Phone. Dette var for så vidt godt nytt for programvaregiganten fra Redmond, siden dette tallet representerte en oppgang fra 2,1 prosent fra året før. Selskapet hadde små andeler, men viste i det minste en stigende trend.

Nå viser nye tall fra IDC at markedsandelen for Windows Phone har gått tilbake. Siden toppnoteringen på 3,4 prosent ved utgangen av fjerde kvartal i 2013 har trenden stoppet og snudd, og nå viser de nyeste tallene for tredje kvartal 2014 at andelen for Windows Phone er på 2,8 prosent – omtrent det samme nivået som Microsoft hadde i første halvår av 2013.

Nå har den anerkjente uavhengige markedsanalytikeren Jan Dawson i Jackdaw Research nylig publisert en rapport der situasjonen for Windows Phone blir grundig analysert. Den kan ikke være hyggelig lesning for Microsofts mobilansvarlige.

Styrtspiralen

Det grunnleggende problemet for Microsoft er at selskapet kom seint og ikke spesielt godt inn i mobilmarkedet. Dermed sto de første utgavene av Microsofts mobiloperativsystem langt tilbake for Apple iOS og Google Android, noe som ikke gjorde at selskapets eksisterende kundebase og tilhengere lot seg friste til å ta nykommeren i bruk.

Med dagens versjon av operativsystemet – Windows Phone 8.1 – har selskapet endelig kommet med en plattform som er solid og troverdig, men fremdeles ser vi ingen tilstrømming til systemet. Kanskje folk har gitt opp Windows Phone, eller kanskje alle venter på Windows 10, som Microsoft bedyrer skal bli så utrolig mye bedre?

I rapporten kan vi lese at ett av de største problemene for Windows Phone er en ond og synkende sirkel, som det kan bli svært vanskelig for Microsoft å komme seg ut av:

Siden Windows Phone kom seint på banen, har systemet få brukere. Derfor ser ikke app-utviklerne noen grunn til å bruke ressurser på å utvikle apper for systemet. Dermed har Windows Phone for få og for dårlige apper, noe som i sin tur ikke appellerer til nye mulige brukere, og derfor kommer det få nye brukere til, og så tar styrtspiralen en ny runde.

Lav-ende svekker utviklingen

Rapporten stiller også spørsmålstegn ved Microsofts strategi for mobiltelefonene sine. Selskapets fokus på å øke markedsandelen i den lave, rimelige enden av mobilmarkedet, bidrar ifølge rapporten heller ikke noe særlig til utbredelsen.

Kjøperne av billige smartmobiler er ikke like troende til å bruke noe særlig med penger på apper, og dette er heller ikke noe som tiltrekker seg utviklerne av tredjeparts apper.

Dermed er Dawsons påstand at Windows Phone havner mellom alle stoler – ikke har systemet den store utbredelsen som Android har skaffet seg, og systemet har heller ikke toppmodell-appellen som Apples produkter kan skilte med.

Office-tilgangen

På toppen av det hele kommer Microsofts overraskende grep for mobil Microsoft Office. I stedet for å gjøre denne programvaren til et konkurransefortrinn for Windows Phone, har Microsoft valgt å gjør det stikk motsatte.

En kraftig, funksjonsrik utgave av Microsoft Office er allerede tilgjengelig for Apple iOS. I tillegg kommer en Android-versjon av pakken til å bli tilgjengelig før den kommer på Windows Phone.

Dermed har Microsoft «sviktet» de få brukerne av Windows Phone som finnes der ute, i tillegg til at det ikke finnes noen insentiver for Microsoft-sentriske brukere for å velge Windows Phone.

Microsoft har lovet at det skal komme en skikkelig Office-pakke til Windows Phone 10, men det hjelper jo ikke all verden, siden programvaren allerede er tilgjengelig på de konkurrerende plattformene. Dermed blir ikke Office-tilgang den fordelen for Windows Phone som det kunne vært for noen år siden.

Råd på veien

Rapporten avslutter med noen råd til alle impliserte parter, både til Microsoft selv, til utviklerne, til OEM-partnerne og til de store konkurrentene.

Til utviklerne foreslår Dawson å finne og utnytte nisjer på Windows Phone, og ellers fortsette med å utvikle for iOS først, Android deretter, og kun jobbe med Windows Phone dersom de ser signifikant etterspørsel etter produktet sitt.

For Microsoft selv mener Dawson at det er viktig å finne ut hva Windows Phone egentlig skal være. Han lister opp tre konkrete råd til selskapet:

  • Lag et skikkelig flaggskip av en toppmodell for Windows Phone, og sørg for at mange mobiloperatører fører produktet.
  • Lag skikkelig differensierende funksjoner for Windows Phone, særlig for den høye enden av markedet.
  • Gi utviklerne mer støtte til å utvikle apper, også til videreutvikling etter første lansering.

Dette er naturligvis lettere sagt enn gjort, men saken er at verden egentlig ikke trenger Windows Phone lenger, om den noen gang har gjort det. Dermed må Microsoft få til at brukene aktivt ønsker seg systemet, i stedet for bare å satse på at brukerne kommer bare fordi produktet heter Windows. Den strategien har helt klart ikke virket.

Les hele rapporten her. (Gratis nedlasting etter registrering).