Apple slakker tøylene på IAD
Ny, automatisert løsning frir til reklamebyråene og publisistene ved at de får hele fortjenesten. Klarer Apple å ta opp kampen med markedslederene Facebook og Twitter?
Apple stikker av med brorparten av fortjenesten i mobilmarkedet, men det samme er ikke tilfelle når det gjelder sidevisning.
Ikke alle er klar over at Apple bedriver en egen reklame-publiseringsløsning, der de faktisk selv bidrar vesentlig med ressurser in house. IAD-reklamene, som typisk dukker opp som in app-visninger og som i stor grad appellerer til utviklere av gratis-apper, er velpolerte.
Men Apple kjører et strengt løp ikke alle er like fornøyd med.
Dette gjelder for eksempel opplysninger om sluttbrukeren, der Apple generelt holder fanen høyt hevet hva angår personvern, kryptering og det offentliges mulighet til innsyn i trafikk over mobile enheter.
2017
Ser man på det amerikanske markedet, ligger Facebook og Twitter samlet an til å ta en tredjedel av hele marked i løpet av 2017. Det betyr at de tradisjonelle søketjenestene Google og Yahoo! sakker akterut, og det vekker nok bekymring, siden mobilvisning er blitt et større marked for reklame i USA enn skrivebordet, ifølge eMarketer.
IAD
Apples IAD ligger posisjonert på en fjerdeplass, men kanskje det forestående grepet med å la bransjen selv ta kontroll over både publisering og monetisering bærer frukter. IAD forsvinner ikke, men Apple vil selv tre i bakgrunnen og avvikler den interne avdelingen som arbeidet med nettverket, ifølge Buzzfeeds John Paczkowski, som vanligvis har gode kilder.
IAD ble lansert i 2010 som et resultat av oppkjøpet av Quattro Wireless. Tim Cook sa selv i 2014 at IAD kun var en veldig liten del av Apples virksomhet. Omstruktureringen ventes skje med det første.
Via Buzzfeed