
Vil ha ordentlige pc-er, ikke billig-nettbrett
Brukere av stasjonære pc-er er mye mer fornøyd enn nettbrett-brukere. Billig-nettbrettene ødelegger nettbrettenes renommé.
Både databransjen og datainteresserte forbrukere har gjennom flere år hatt store forventninger til nettbrettene som kom på markedet i kjølvannet av Apples lansering av Ipad i 2010.
Men tidligere års salgsvekst er nå snudd til nedgang. Folk som tidligere har gitt uttrykk for skepsis til nettbrett, slår seg på brystet og sier: «Hva sa vi?»
Imidlertid skjuler det seg noen nyanser som det kan være greit å få med seg i tallmaterialet fra den nyeste meningsmålingen kalt American Customer Satisfaction Index, forkortet ASCI, som også er navnet på analysebyrået som står bak undersøkelsen.
Anseelsen synker
I utgangspunktet er det ingen tvil om at nettbrettenes anseelse er på vei nedover. Mens brukerne av vanlige stasjonære pc-er er nesten like godt fornøyd som tidligere, har brukertilfredsheten blant nettbrettbrukere gått ned med seks poeng dette året på 100-poengsskalaen som benyttes, skriver PC World-redaktør Gordon Mah Ung.
– Svakere kundetilfredshet og redusert salgsvekst tyder på at den entusiasmen som vi så for nettbrett tidligere, er blitt svekket, sier ASCI-sjef Claes Fornell.
I skvis
Fornell legger noe av skylden på de stadig større smartmobilene, som har bidratt til at nettbrettet er blitt overflødig for en del brukere – i skvis mellom mobiliteten som smarttelefonen representerer og datakraften og funksjonsrikdommen som ordentlige pc-er står for.
I den samme undersøkelsen i fjor fikk nettbrett en score på 80 poeng på en 100-poengsskala. Dette var bare ett lite poeng bak de stasjonære pc-ene, som fikk 81 poeng.
I årets undersøkelse er nettbrettene rangert til 75 poeng, altså seks poeng ned. Dette er samme score som bærbare pc-er har fått – også den kategorien kan notere seg for en nedgang.
Ipad-brukere mot strømmen
Det er imidlertid ikke alle nettbrettbrukere som synes at nettbrettene er mindre attraktive enn før.
– Apple-hatere bør nok sette bort champagne-glassene, skriver PC World-redaktøren. – Selv om forbrukerne åpenbart er i ferd med å miste noe av begeistringen for nettbrettene, går brukerne av Apples Ipad mot denne trenden.
17 prosent av de spurte i undersøkelsen hadde Ipad. De fleste andre hadde i hovedsak svake Windows 8- og Android-nettbrett i den nedre delen av skalaen, ifølge PC World.
Dette kan være knyttet til Intels strategi i fjor, der prosessorgiganten satte i verk kraftig subsidiering av billig-nettbrett, noe som resulterte i et salg på 46 millioner Android- og Windows-nettbrett. Mange hadde åpenbart fortsatt disse billig-nettbrettene i bruk i andre kvartal i år, da undersøkelsen ble utført, heter det.
Brukere av nettbrett fra andre produsenter enn Apple var «langt under Apple i brukertilfredshet», ifølge ASCI-undersøkelsen.
– Selv om Apple ikke lenger står bak majoriteten av alle nettbrett som blir solgt, fortsetter Ipad å være malen for bransjen, sier ASCI-direktør David VanAmburg.
Analysefirmaet tar imidlertid et lite forbehold og minner om at nedgangen i brukertilfredshet blant nettbrett-brukerne startet før Windows-baserte nettbrett ble tilgjengelig i stor skala.
Bare Dell går opp
På pc-siden er det varierende grad av brukertilfredshet når man bryter ned på merkevarene. Apple ligger fortsatt på topp, med uforandret score fra i fjor, 84 poeng.
Blant de øvrige var det bare Dell som kunne glede seg over oppgang, fra 76 til 78 poeng.
For de andre pc-merkene er det nedgang over hele linjen. Verst har undersøkelsen gått ut over Acer, med en nedgang fra 76 til 70 poeng.
ASCI bemerker imidlertid at nedgangen i brukertilfredshet ikke nødvendigvis skyldes at bransjen lager dårligere produkter enn før. Det kan også skyldes at brukernes forventninger er økt, heter det.
Grunnen til at stasjonære pc-er får så høy score, er ifølge undersøkelsen i første rekke prosessor-hastighet, etterfulgt av grafikk- og lyd-kvalitet. Kvaliteten på operativsystemet, god minnekapasitet og rikelig med lagringsplass er også viktige kriterier for godt pc-omdømme.
Et av kriteriene i undersøkelsen er at de spurte må ha kjøpt seg en ny personlig datamaskin i løpet av det siste året. I alt 2946 personer ble intervjuet i forbindelse med undersøkelsen.