MACWORLD:

Foto: Apple

Angrer på reklame

Video: Tor Myhren (Apple VP marketing communications) beklager det hele.

Publisert

I forbindelse med lanseringen av nye iPad Pro publiserte Apple også en reklamefilm kalt "Crush!".

Filmen (som noen har påpekt har opplagte likhetstrekk med en reklame for en LG -telefon (!) fra 2008) viser en serie instrumenter og objekter fra den kreative sfæren bli most sammen til å bli - en iPad Pro. 

Fordi denne rommer et enormt potensiale for nettopp kreativitet, var nok tanken. Og potensialet er utviklsomt der, spesielt om man ser på de imponerende funksjonene som er mulige med de nye maskinlærings-modulene i M4-brikken. Men nok om det.

Det som skjedde var at mange artister og kreatører reagerte negativt på reklamen, og så denne som et symbol på Big Tech som knuser den menneskelige ånden. 

Se reklame nedenfor, og så kan du selv gjøre deg opp en formening om hvorvidt den er støtende eller ikke.

Uansett - det ble en backlash som Apple selv, ved Tor Myhren, visepresident for markedsføring og kommunikasjon, har beklaget overfor AdAge: "Vi bommet". Nedenfor følger en gjengivelse av sitatet:

“Creativity is in our DNA at Apple, and it’s incredibly important to us to design products that empower creatives all over the world. Our goal is to always celebrate the myriad of ways users express themselves and bring their ideas to life through iPad. We missed the mark with this video, and we’re sorry.”