Apple Music høster jubel – og gjesp
Den største fordelen Apple har fremfor konkurrentene innen strømmetjenester for musikk, er at selskapet har solgt 700 millioner iPhone-er.
Det betyr at mange av Apples kunder allerede er kjent med Apples mangeårige musikktjeneste iTunes og trolig lett lar seg overtale til å tegne Apple Music-abonnement.
Dette var et av poengene som ble trukket frem i diskusjonene som kom i gang etter at Apple mandag kveld norsk tid lanserte Apple Music.
Kjedelig
Andre påpekte på forskjellige måter at de syntes dette var kjedelige greier. En av dem var en av gründerne bak Spotify, Apples kanskje største konkurrent på strømmende musikktjenester.
Ifølge Rolling Stone Magazine la Spotifys svenske gründer Daniel Ek mandag kveld ut en twittermelding med følgende kommentar: «Oh ok.»
Spotify, som ble lansert i 2008, har rundt 60 millioner brukere, men bare 15 millioner av dem er betalende abonnenter. Resten lytter gratis og betaler for seg ved å godta at de må lytte til reklame mellom låtene.
Modne for omlegging
Siden Apples iTunes-tjeneste primært dreier seg om salg av musikk – enkeltlåter og album – og dette salget har gått kraftig tilbake i senere tid, antar mange at iTunes-kundene nå er modne for omlegging til ren musikkstrømming.
Omleggingen fra kjøp til strømming innebærer at Apple Music-abonnentene får tilgang til de fleste av låtene i iTunes-biblioteket, som utgjør over 30 millioner låter. Disse låtene blir nå gjort tilgjengelig via strømmetjenesten. I stedet for å kjøpe enkeltlåter og album må brukerne heretter betale en månedspris på 9,99 dollar.
Foruten musikk får brukerne også tilgang til mye musikkvideo.
Norsk pris er i skrivende stund ikke blitt kommunisert av Apple. Men det er rimelig å tro at månedsprisen blir 99 kroner.
Det er heller ikke bekreftet at tjenesten blir tilgjengelig i Norge fra starten av. Men ettersom tjenesten lanseres samtidig i over 100 land, er det grunn til at tro at Norge står på listen.
Flere tjenester
Apple Music består i praksis av flere parallelle tjenester, som Apple hevder skal by på fordeler både for musikklytterne og for musikerne selv.
«For You» er navnet på rådgivningsdelen av tjenesten. Her får man anbefalinger av musikk tilpasset brukeren musikksmak, som dels er basert på at brukeren legger inn en del informasjon om sin musikksmak. Men jo mer man bruker Apple Music, jo smartere skal For You bli i velge riktig musikk for brukerne.
«Connect» er en tjeneste som skal fungere som et bindeledd mellom utøverne og dem som lytter til musikk. Dette er et slags sosialt nettverk der lytterne får sjansen til å følge sine favorittartister, få tilgang til låttekstene, se videoer og bilder fra livet bak scenen eller utenfor innspillingsstudio, sende meldinger til artistene og så videre.
Den tredje tjenesten er en heldøgns global radiostasjon kalt Beats 1, som kjøres av kjente disc jockeys i New York, Los Angeles og London.
Personer, ikke algoritmer
Apple påstår at en viktig forskjell mellom Apple Music og andre strømmetjenester er at musikkutvalg og forslag til spillelister hos Apple delvis er tatt hånd om av musikkjennere, ikke av programmerte algoritmer, og at dette skal gjøre tjenesten mye bedre.
Penger til musikerne også
I tillegg er det et poeng for Apple at musikkstrømming ikke bare skal være en billig måte å skaffe seg tilgang til musikk på, men at også musikerne skal få levelige vilkår.
For eksempel vil ikke Apple at brukerne skal kunne gjøre som Spotify-kundene og lytte til musikk gratis mot å godta reklame mellom låtene.
Til gjengjeld byr Apple på en romslig tre-måneders gratis prøveperiode før man tegner abonnement.
Apple Music har sin debut ved utgangen av juni for brukere av iOS og OS X. Apple TV-brukere må vente til høsten.
Apple har planer om å utvide spekteret til å gjelde Android til høsten – noen påstår også Windows, men det står det ikke noe om i Apples pressemelding.
I tillegg til abonnement for én person blir det også mulig å tegne familieabonnement for opptil seks personer. Prisen i USA blir da 14,99 dollar i måneden.