Tegneserie for utviklere
Apple forklarer nye App Store-retningslinjer grafisk.
Apple tyr til serie-formatet for å forklare de gjeldende reglene for apper på App Store til utviklere.
Apples suksessrike App Store har utbetalt 50 milliarder dollar til utviklere, og forvalter dermed det mest inntektsbringende økosystemet for mobile enheter.
Men Apples strenge regler møter også motbør. Nylig bestemte riktignok Apple at det nå skal tilbys abonnementsordninger der fordelingsbrøken mellom selskapet og utviklere endres fra 70/30 til 85/15 for abonnementstjenester etter det første året.
App-boomen over?
Det er godt nytt for alle som tilbyr noe som kan passe inn under abonnementsmodellen, for å tjene penger på sikt på App Store er fremdeles en utfordring for mange. Flere tror også at App-boomen faktisk er over, og det viser seg at den gjennomsnittlige brukeren installerer ytterst få apper utover de som kommer ferdig installert med enheten.
Og mens vi snakker om abonnement: Strømmetjenesten Spotify anklager Apple for tiden for nettopp konkurransevridende adferd ved å holde tilbake en app-oppdatering. Apple, på sin side, sier ved sin advokat at reglene er velkjent for Spotify og forøvrig uendret.
Raskere behandling
På pluss-siden viser det seg at godkjenningen av apper nå går vesentlig raskere. Dette skjedde i kjølvannet av at Apple-sjef Phil Schiller overtok ansvaret for App Store.
En annen fordel for utviklere er at man nå kan kjøpe reklameplass på søkeresultater i App Store. Det vil gjøre det enklere å oppdage innhold når det er mye å velge mellom. Disse endringene vil tas i bruk i løpet av høsten. Du kan lese om Search Ads hos Apple her.
Du kan lese App Review Guidelines - The Comic Book gratis her. De nye reglene kan også leses på Apples nettsider her.