OPPSKRIFTEN: Er løsningen på Microsofts svake mobilsalg å kombinere selskapets Surface-strategi med Apples flaggskip-strategi? (Foto: Toralv Østvang)

- Microsoft bør lære av Apple

Løsningen på Microsofts mobiltelefonkrise er å droppe billig-mobilene og satse på flaggskipmodeller à la iPhone.

Dette hevder fagredaktør Mark Hachman i vår amerikanske søsterpublikasjon PC World.

Microsoft bruker nå enda flere milliarder på å kvitte seg med store deler av sin mobilavdeling enn selskapet i sin brukte på å kjøpe opp mobildivisjonen til Nokia.

Oppskriften

  • Noen få gjennomtenkte flaggskipmodeller.
  • Fokus på kjerneopplevelsen ved bruken av produktene.
  • Et levende økosystem.
  • Tillit til kvaliteten i egne produkter.

Dette er basis i bedriftsfilosofien til Apple, og det har bidratt til å gi selskapet ekstremt stor inntjening i mobiltelefonmarkedet.

Og dette er omtrent den eneste strategien som det nå gjenstår for Microsoft å prøve ut, hevder Hachman.

Like etter at Microsoft kjøpte opp Nokias mobildivisjon for 7,2 milliarder dollar (nesten 60 milliarder kroner etter dagens dollarkurs), begynte Microsoft å plukke forretningsenheten fra hverandre. Oppkjøpet ble kunngjort i september 2013 og var i havn i april året etter.

Ikke lenge etter ble en tredel av arbeidsstokken fra Nokia-oppkjøpet kuttet under den største nedbemanningen i Microsofts historie.

Nylig fulgte Microsoft opp med å si farvel til Stephen Elop og andre toppsjefer i den tidligere Nokia-divisjonen, som etter hvert var blitt omdøpt til Microsoft Devices,.

Og nå bruker Microsoft ytterligere 7,6 milliarder dollar på nok en nedbemanning knyttet særlig til arven fra Nokia. I denne runden er det 7800 Microsoft-ansatte som mister jobben.

To alvorlige feil

Dette demonstrerer klart og tydelig de to viktigste feilene Microsoft gjorde i denne saken:

  • Det var en tabbe å kjøpe opp Nokia.
  • Det var også en tabbe å satse på kjedelige massemarkedsmobiler fremfor flaggskip som kunne fungere som et ordentlig blikkfang.

– Men nå må vi se bort fra de store tallene som flyr forbi og fokusere på det som er viktig, skriver Hachman og fortsetter: – Beløpet på 7,2 milliarder dollar som Microsoft betalte for Nokia er det samme som selskapet ga sine aksjonærer bare i forrige kvartal, skriver han. – Wall Street fnyser kanskje av dette, men Microsoft har fortsatt mye penger igjen i kassa, ifølge Hachman.

Er strategien liv laga?

Det store spørsmålet er altså ikke om Microsoft har vært for slepphendt overfor aksjonærene, men om Microsofts strategi for Windows Phone fortsatt er liv laga.

Og svaret er ja, selv om det egentlig koker ned til om Microsoft lykkes med sin Windows 10-lansering i høst. Microsoft-sjef Satya Nadella har lovt å skaffe markedet et mer «effektivt» utvalg av Windows-mobiler.

– Vi planlegger å fokusere på tre kundesegmenter der vi kan bidra på en unik måte og hvor vi kan være et alternativ gjennom kombinasjonen av vår maskinvare og programvare, skrev Nadella i en epostmelding som Microsoft publiserte nylig.

– Vi skal gi våre businesskunder den beste opplevelsen av administrasjon, sikkerhet og produktivitet, vi skal gi telefonkundene de kommunikasjonstjenestene de ønsker, og vi skal gi Windows-fans de flaggskipenhetene de er så glad i, skrev Nadella.

– En solid businessopplevelse, flaggskipenheter og budsjettelefoner. Vel, to av tre er ikke så verst, skriver PC Worlds Hachman i sin kommentar.

Ut av mobilmarkedet?

PC World-kommentatoren påpeker at Nadellas strategi på lang sikt ikke er helt klar. Enkelte pessimistiske analytiker tror Microsofts strategi om å dytte kjernetjenester som Outlook, OneDrive og andre over til iOS og Android er innledningen på en prosess der Microsoft skal kunne komme seg ut av mobiltelefonmarkedet med æren i behold, hvis en tilbaketrekning skulle vise seg å bli nødvendig.

Hvis Microsoft skal få fart på sin Windows Phone-business, må selskapet være beredt på å klare det på egenhånd, påpeker Hachman. Han viser til at 96 prosent av mobiltelefonene som kjører Windows Phone-operativsystemet, er Microsofts egne mobiler. Altså har Microsoft så langt ikke lykkes i bestrebelsene på å lokke mange andre mobilprodusenter inn i Windows Phone-familien.

Surface et eksempel til etterfølgelse

Microsoft kan hvis de vil, er budskapet fra Hachman. Han viser til suksessen som Microsoft har hatt med sine Surface-modeller av bærbare pc-er med nettbrett-funksjonalitet og mener at Microsoft må gjøre noe lignende med sine Lumia-mobiler.

Problemet er at Surface- og Surface Pro-suksessen er basert på to betingelser som Windows Phone-markedet mangler foreløpig:

  • En samling maskinvareprodusenter som er opplært til å følge Microsofts lederskap.
  • Et sunt økosystem av apper.

Microsoft håpet å løse det første problemet med billigmobiler, uten å lykkes noe særlig. Deretter satset Microsoft på å gjøre appene sine tilgjengelig på iOS- og Android-plattformen for å overbevise utviklere om at de kan tjene penger på å utvikle for Windows-plattformen også.

Microsoft bør ta lærdom av Apples strategi om ikke å lansere en haug med billigtelefoner, men i stedet sette ned prisen på gårsdagens flaggskipmodeller og fortsette å selge disse rimelig ved siden av sine av nye toppmodeller, mener PC Worlds kommentator.

Hachman mener at brukeropplevelsen knyttet til Windows Phone-operativsystemet er like god som det Apple byr på. – Men Microsoft er nødt til å utvikle en flaggskipsmobil som kan gi rom for denne brukeropplevelsen, skriver han.

Windows 10-utfordringen

Utfordringen for Microsoft nå er å lansere Windows 10 Mobile til høsten og vise verden at det nye operativsystemet er grunnlaget for den beste business-mobilen på markedet. Microsoft må vise at de nye universelle Office-appene gjør det enkelt å redigere og opprette dokumenter mens man er på farten.

Og hvis en bruker skulle miste alt unntatt sin Windows-mobil, vil vedkommende enkelt kunne bytte ut sin Windows-PC-en med en Windows 10-mobil i Continuum-modus, som gjør mobilen til en fullverdig PC. De nye Windows 10-mobilene må være attraktive for nye kjøpere og forsterke lojaliteten hos trofaste Windows-brukere.

Microsoft har kunngjort at selskapet vil lansere nye flaggskipsmobiler i høst. Utviklingsarbeidet av disse mobilene nærmer seg sikkert nå slutten. Meldingen om en ny og stor runde med nedbemanning minner derfor om spillprodusentene som sier opp spillutviklerne sine når et prosjekt er ferdig. Microsoft bør la sin mobilvirksomhet få fortsette fremover i kraft av sin egen tyngde, mener Hachman.

Den store styrkeprøven kommer til høsten når kundene skal evaluere de nye flaggskipmobilene samt Windows 10 Mobile-operativsystemet og Microsofts nye strategi for Lumia-familien.

Først da kan Nadella og hans team kunne felle dom over Microsofts mobilbusiness og avgjøre om den vil få karakteren bestått – eller om den vil stryke, skriver Hachman i PC World.