Skjermkort i skyen
Nå lanserer Nvidia online-spilltjeneste med GeForce GTX-kort i skyen som leverer 200+ FPS til alle Mac-er, og selskapet slipper i tillegg High Sierra-drivere for PCI-E-kort til Mac Pro og eGPU.
Grafikkortet er i ferd med å forsvinne fra datamaskinen lokalt, ikke ulikt lagringsplassen.
Skyen overtar stadig større deler av det som ellers skjedde på egen maskin: Regne-intensive operasjoner kan overtas av skyløsninger og gjelder i prinsippet overalt der det benyttes tynne klienter eller nettbaserte tjenester.
I tillegg har skylagringen overtatt behovet for omfattende harddiskplass i eget hjem, det være seg for backup eller store mediabibliotek. Og nå flytter også skjermkortet ut av datamaskinen.
For Mac-brukere er dette spesielt interessant av to grunner: Apples grafikkhegemoni svekkes både planlagt og ikke-intensjonalt, samtidig som verdivurderingen av (spesielt bærbare) Mac-er øker betraktelig.
Det fjærer
Mac-ens akilleshæl har i lang tid vært skjermkortet for grafikkintensive anvendelsesområder. Apple har selv levert GPU, primært fra AMD, med egne, nedlåste drivere. Det har sikret lang batteritid, spesielt i notebooks, men lav ytelse for spill eller 3D-bruk.
Heller ikke stasjonære maskiner, som iMac, Mac mini eller til og med Mac Pro har hatt nevneverdig mulighet for å oppgradere skjermkort – for førstnevnte er det selvfølgelig fraværet av oppgraderingsmulighet, men for sistnevnte (som har en modulær oppbygging) er problemet mangelen på drivere fra for eksempel Nvidia.
Det flør
Men med siste versjon av macOS High Sierra er tidevannet i ferd med å vende.
For der første er det nå mulig å anvende eksterne grafikkort (eGPU) i egne kabinetter etter eget ønske. Tidligere var ikke dette mulig da man kunne komme opp i en situasjon der eGPU-en ble koblet ut og dermed mistet operativsystemet (tilsynelatende) hele grafikkmotoren – noe som førte til systemsvikt. Dette er nå rettet.
For det andre ser vi nå at Nvidia har begynt å levere egne, optimaliserte driverrutiner for enkelte av sine skjermkort basert på Pascal-arkitekturen. Skrittene tas fra drivere for interne kort (Mac Pro) via eksterne kort (eGPU), og parallelt i skyen.
For det tredje store skiftet skjer ved at skjermkortet nå eksternaliseres helt utenfor egen rekkevidde og plasseres i skyen. Nvidia har nå begynt å beta-teste tjenesten GeForce NOW spesielt tilpasset spill.
GeForce NOW er abonnementsbasert, med gratis prøveperiode. Spillene må du (selvfølgelig) kjøpe selv, men du får plutselig tilgang til hele spillkatalogen til leverandører som Steam, Origin og Battle.net.
Så dermed blir det plutselig (og i stor grad) paritet på spill mellom både Windows- og macOS-maskiner. Og formodentlig vil denne tendens spre seg til også å gjelde profesjonelle applikasjoner innen 3D og andre vektor-intensive anvendelser slik som GIS.
Nvidia
I første omgang er GeForce NOW tilgjengelig kun i USA, men med tanke på den høye båndbredden i Europa generelt og de nordiske landene spesielt er det grunn til å håpe på at lanseringen for disse markedene ikke er så veldig langt unna.
Du kan lese mer om GeForce NOW hos Nvidia her. Sjekk ut en video nedenfor som viser tjenesten i bruk.
Du finner drivere til Quadro og GeForce til macOS High Sierra 10.13 for nedlasting her.
Dette gjelder maskinene Mac Pro 5,1 (2010), Mac Pro 4,1 (2009) og Mac Pro 3,1 (2008) samt beta for maskiner av typen iMac 14,2 / 14,3 (2013), iMac 13,1 / 13,2 (2012) og MacBook Pro 11,3 (2013), MacBook Pro 10,1 (2012), and MacBook Pro 9,1 (2012).
Nvidia CUDA 9-drivere for OS X 10.12.x finnes her.