NYHETER:

Jente tar bilde med mobiltelefon. (Foto: Istock)
VOKSER: Markedet for smarte mobiltelefoner øker 12 prosent, og det er økning i de fleste markeder og de forskjellige markedssegmentene. (Foto: Pixabay)

Det globale smarttelefonmarkedet opp for tredje kvartal på rad

Veksten for årets andre kvartal var på 12 prosent i forhold til samme kvartal i fjor.

Ifølge Canalys' siste forskning nådde det globale smarttelefonmarkedet tredje kvartal med vekst fra år til år, med en økning i leveranser på 12 prosent i Q2 2024, og nådde 288 millioner enheter.

Samsung forble den globale lederen med en markedsandel på 18 prosent da de fortsetter å legge vekt på high-end-markedet som en strategisk prioritet. Apple fulgte tett med en markedsandel på 16 prosent, og ble nummer to.

Xiaomi kom tett etter Apple dette kvartalet med en markedsandel på 15 prosent, og vokste raskest blant de fem beste aktørene med en årlig vekst på 27 prosent. Vivo rangerte som fjerde over hele verden med en markedsandel på 9 prosent. Transsion tok femteplassen dette kvartalet, også med en markedsandel på 9 prosent.

Økt optimisme

– Optimismen fortsetter å bygge seg i det globale smarttelefonmarkedet, drevet av innovative teknologier som GenAI og gjenoppretting av etterspørselen fra massemarkedet, sier Amber Liu, forskningssjef i Canalys.

– Siden tidlig i 2024 har mindre inflasjon i fremvoksende markeder over hele Asia-Stillehavet, Midtøsten, Afrika og Latin-Amerika stimulert vekst i leveranser i massemarkedet.

Selskaper som Xiaomi og Transsion promoterer aktivt produktoppgraderinger for å utnytte disse mulighetene. I mellomtiden fokuserer Honor, Oppo og Vivo sin ekspansjon utenfor fastlands-Kina i år ettersom konkurransen på hjemmemarkedet stadig øker.