Steve Jobs-filmen en flopp?
Tross en sterk åpningshelg ser det nå ut til at den nye Steve Jobs-filmen er i ferd med å bli en flopp.
Det er nå gått et par uker siden filmen «Steve Jobs» hadde sin debut på kino i USA, og selv om de første besøkstallene var gode, ser filmen ut til å få en heller lunken mottakelse etter hvert som den spres på kinoer rundt omkring i USA.
De høye besøkstallene i åpningshelgen kan skyldes et stort innslag av Jobs-fans, heter det.
Filmen har heller ikke noen store sjanser til å bli noen hit i utlandet, ettersom hovedrolleinnehaveren ikke har noen internasjonal stjernestatus, heter det.
Det er Variety, en av de ledende publikasjonene som dekker underholdningsbransjen, som melder dette.
Varietys skribent påpeker også at sjansene til internasjonal suksess er små fordi «Steve Jobs» ikke er noen actionfilm, men en film stort sett basert på dialog.
Blant de 15 beste
I åpningshelgen i midten av oktober endte Jobs-filmen blant de 15 beste noensinne når det gjelder besøkstall på utvalgte kinoer i New York og Los Angeles den første helgen en ny film vises, men etterpå er det gått nedover.
De to hovedrollene i «Steve Jobs» innehas av Michael Fassbender og Kate Winslet. Regien er ved Danny Boyle, som fikk Oscar for Slumdog Millionaire i 2008, og manus er skrevet av Aaron Sorkin. Filmen er utgitt av Universal.
I fire utvalgte kinoer i New York og Los Angeles oppnådde Jobs-filmen en omsetningen den første helgen på 510.000 dollar, noe som ga den høyeste gjennomsnitts-score (Per-Theater Average, forkortet PTA) hittil i år på over 130.000 dollar.
Men allerede like etter åpningshelgen var det kommentatorer som påpekte at de gode tallene kunne være misvisende. Filmen ble bare vist i noen få utvalgte kinoer, og det kunne godt tenkes at det derfor var mest Jobs-fans som var møtt fram.
De begredelige besøkstallene etterpå kan tyde på at denne advarselen var på sin plass.
Håper på Oscar
Folkene bak Jobs-filmen klamrer seg nå angivelig til håpet om at filmen kan komme til å vinne en eller flere Oscar-priser, noe som kan gi filmen høyere besøkstall når den lanseres internasjonalt.