Mer realistisk digital virkelighet for motebransjen
Snapchat lanserer Ray Tracing i Lens Studio for mer naturtro opplevelser i utvidet virkelighet (augmented reality).
Nå vil Snapchat gjøre det bedre å prøve diamanter, dyre armbånd og andre luksusvarer. Det skal bli helt naturtro å prøve varene på din egen hånd i et virtuelt univers. Dette gjøres med såkalt ray tracing, som er teknologi for å modellere og gjengi lys og refleksjoner av lys med datagrafikk.
I såkalt augmented reality, eller utvidet virkelighet, blandes virtuelle elementer med virkelige i et virtuelt prøverom. For eksempel at man prøver en ring eller et armbånd fra nettbutikken på en finger som filmes i sanntid. Når lysrefleksjoner blir riktige, framstår objektet langt mer naturtro og livaktig.
Problemet er at ray tracing krever masse datakraft. Dette hevder Snapchat å ha løst med hjelp av avansert maskinlæring. Den gjør selskapet i stand til å tilby ray tracing-teknologien til mobilbrukere.
Tiffany først ut
Ray Tracing finnes både for Android og iOS, og er gjort tilgjengelig i Lens Studio.
Tiffany & Co er det første merket som utnytter Ray Tracing på Snapchat med deres nye Tiffany Lock Lens. Denne linsen lar deg prøve Tiffany Lock-armbånd med AR. Ikke nok med det. Når teknologien er ferdig med å trollbinde deg, kan du kjøpe uten å forlate appen.