Get sparker 96 ansatte
Oppsigelsene kommer i tillegg til 34 som måtte gå i i TDC i fjor. Dermed er staben i Get/TDC redusert med 15 prosent.
Synkende TV-inntekter framover på grunn av streaming er en oppgitt årsak fra selskapet, en annen er automatisering av kundeservice. Alt tyder forøvrig også på at veksten i nye aksesskunder blir mindre i år enn i fjor.
Endrede TV-vaner
Øyvind Husby, direktør for samfunnskontakt i Get, sier at det er flere årsaker til nedbemanningen.
– Det ene er at kundene ønsker digital kundebetjening i større grad. Vi kan levere bedre service raskere døgnet rundt til lavere kostnader. Endrede TV-vaner er også en del av bildet. Det er stadig hardere konkurranse, innholdskostnadene stiger og vi må ha lavere kostnader fremover for å være konkurransedyktig også i fremtiden, sier Husby.
– I tillegg skal vi gjøre flere investeringer for eksisterende kunder neste år fordi vi ser at de ikke har vært så fornøyde som de burde. Gets kunder abonnerer på svært høye hastigheter, men vi ser det er utfordringer med at det trådløse utstyret ikke henger med. Vi skal derfor blant annet oppgradere trådløse routere for å sikre at de får en hastighetene de skal, sier Husby.
Lavere kundevekst
I landet som helhet taper kabelselskapene kabel-kunder og det er for første gang en viss nedgang, noe også Get merker.
Get har fått 14.000 flere aksesskunder de tre første kvartalene i år og vil i år få en langt lavere kundevekst enn de to tidligere årene. Men økonomien er solid med 43,6 prosent i EBITDA-margin. Utviklingen i antallet TV-kunder har vært stabil på 432.000 det siste året.
Get har 840 ansatte i Norge og alle berørte får tilbud om sluttpakke.