Nesten halvparten av skiftarbeidere i Norge har sagt opp jobben det siste året
Mens kontorarbeidere har fått stor grad av frihet til å styre arbeidsdagen som de vil, opplever ansatte i mange yrker at de har svært liten innvirkning på egen arbeidshverdag.
– Norske arbeidsgivere har en lang vei å gå hvis de ønsker å holde på de ansatte, sier Morten Sørlundsengen, norgessjef i Quinyx i en pressemelding. 42 prosent av skiftarbeidere har sagt opp det siste året.
For tredje år på rad har Quinyx gjennomført den globale undersøkelsen «The State of the Deskless Workforce» der over 10.000 skiftarbeidere i en rekke land har blitt intervjuet. Den nordiske undersøkelsen omfatter 2800 personer i Sverige, Norge, Finland og Danmark.
Hjemmekontor har vært en snakkis det siste året, men 2,7 milliarder ansatte verden over har ikke den muligheten. Dette er nesten 80 prosent av den globale arbeidsstyrken, og kan være for eksempel helsearbeidere, butikkansatte, budbilsjåfører og håndverkere – ansatte som ofte jobber i skift.
Quinyx har for tredje år på rad gjennomført en stor global undersøkelse blant 10.000 skiftarbeidere – der også Norge og de andre nordiske landene er med.
– Det tyder på at det er unødvendig mye gjennomtrekk i mange yrker. I Norge er det lønn, stress og karrieremessige utviklingsmuligheter som er de viktigste faktorene som avgjør hvorvidt ansatte ønsker å bli værende eller slutte i jobben, sier Sørlundsengen.
Har liten innvirkning på egen arbeidstid
Videre viser undersøkelsen at så mange som 41 prosent av de spurte i Norge ikke har kontroll over sin egen arbeidstid.
– Mange norske arbeidstakere føler at arbeidsgiveren ikke hører på tilbakemeldingene deres, eller verdsetter jobben de gjør. Her har norske arbeidsgivere en lang vei å gå hvis de ønsker å holde på de ansatte, sier Sørlundsengen.
Nesten 6 av 10 av de spurte tror de har mange andre jobbmuligheter.
– Det gjør at risikoen ved å si opp jobben er lav, spesielt når du også ser på mangelen på arbeidskraft i Norge.
Sørlundsengen mener det er viktig at bedrifter får de ansatte til å føle seg verdsatte, samtidig som de tar i bruk teknologi som lar ansatte som ikke jobber fra kontor føle at de får bedre kontroll over egen arbeidshverdag.
– Ofte handler det om å gi ansatte tilgang til nok informasjon, og gi dem verktøy som gjør at de enklere kan bytte vakter for å få hverdagen til å gå opp. Bedrifter som er flinke til å ivareta ansattes behov får også høyere medarbeidertilfredshet og mindre gjennomtrekk, noe som til syvende og sist vil synes på bunnlinjen, avslutter Sørlundsengen.