DEBATT | Joakim Lystad, Digitaliseringsrådet
Hvordan digitalisering endrer lederrollen
Du må forstå deg selv og hvordan andre mennesker opplever deg.
Arild Haraldsen utfordrer Digitaliseringsrådet og andre til en debatt om hvordan digitalisering endrer lederrollen. Det er bra.
I Digitaliseringsrådets erfaringsrapport 2024 snakker vi om digital modenhet som forutsetning for digital transformasjon og for god bruk av KI. Jeg er enig med Haraldsen i at kun bruk av modeller for å oppnå digital modenhet sjelden er tilstrekkelig. Da kan man risikere å miste effekten av det menneskelige, ledelsesmessige og kulturelle.
Digital transformasjon er et middel for å forbedre tjenester, effektivitet, arbeidsmiljø, brukeropplevelser mm. ved hjelp av teknologi. Du må forstå teknologi, men du må like mye evne å håndtere tjenestebehov, medbestemmelse, maktforskyvning, fag, motivasjon, styring og menneskelig adferd. Det er evnen til å se disse elementene i sammenheng som kanskje kan gi lederen, de ansatte og virksomheten stemplet «digital moden».
Hvordan endrer digitalisering lederrollen?
Ledere må sette retning, se sammenhenger, stille spørsmål uten å tro at de selv skal ha alle svarene. Vi skrev litt om dette i erfaringsrapporten i 2023 under «Modige leiarar veit ikkje alltid best»:
- Gå føre i kulturbygginga
- Sett retning og skap meining
- Ha ei grunnleggande nysgjerrigheit
- Tren på å navigere i usikkerheit
- Våg å eksperimentere og gjere feil
- Bygg psykologisk tryggleik
En digitalt moden virksomhet evner også å se sine tjenester og sitt utviklingsarbeid i sammenheng med andre virksomheter. Borgerne og brukerne ønsker å få dekket sine behov uten å måtte forholde seg til ulike forvaltningsnivåer og -enheter. En god leder er derfor også nysgjerrig på hvordan man kan bistå andre og se større helheter enn sin egen.
Digital modenhet er ferskvare. Som vi ser i disse dager, kan nye teknologiske muligheter endre bildet eller nye regjeringer kan gi nye tjenesteoppdrag. Du må derfor hele tiden videreutvikle modenheten. Det kan sammenliknes med å løpe oppover i en nedadgående rulletrapp.
Det er kanskje ikke så mange nye elementer i lederrollen som trengs, men alle ledere må nå i større grad beherske dem. Jeg har ofte ment at god ledelse krever tre faktorer:
- Evne til å forstå de faglige og politiske forutsetningene for virksomhetens samfunnsoppdrag og teknologiens potensiale og risikoer
- Evne til å forstå andre menneskers annerledeshet, kultur, fagforståelse og væremåte
- Evne til å forstå seg selv og hvordan andre mennesker opplever deg
Hvis en leder er ydmyk overfor sin oppfyllelse av disse tre evnene, tror jeg hen har god mulighet til å bli digitalt moden og bidra til at virksomheten og medarbeiderne blir det samme.
Digitaliseringsrådet har ikke monopol på vurderinger av dette. Vi håper flere ledere og institusjoner blir med i refleksjonene om temaet.
Digitaliseringsrådet er en lavterskel lederstøtte
Arild Haraldsen reiser også spørsmålet om Digitaliseringsrådet er kompetent nok til å dypdykke ned i for eksempel Tolletatens utfordringer. Han synes en del av våre anbefalinger er overfladiske og generelle.
Er vi for generelle? Kan vi dykke lengre ned i problemstillingene? Vi vil gjerne det.
Jeg forstår hans observasjon. Rådet diskuterer dette selv. Er vi for generelle? Kan vi dykke lengre ned i problemstillingene? Vi vil gjerne det. Samtidig vil vi aldri kunne gå fullstendig inn i de utfordringene og løsningstankene som virksomhetene har. Vi møter to etater i måneden. De har vidt forskjellige materielle, prosessuelle, kulturelle og teknologiske ståsteder. Tross denne begrensningen som Haraldsen helt korrekt påpeker, får vi veldig gode tilbakemeldinger på våre anbefalinger. Etatene opplever dem som relevante og nyttige.
Vi hilser velkommen idéer og forslag til hvordan vi kan bli bedre. Takk til Arild.