Dette er it-arbeidsgiverne de unge vil ha
Aldri før har norske arbeidsgivere vært mer attraktive for unge arbeidstakere.
Academic Work har igjen tatt tempen på hvilke arbeidsplasser som er mest attraktive blant unge arbeidstakere. Årest Young Professional Attraction Index (YPAI) viser at mange ønsker seg til en norsk arbeidsgiver.
– Det er veldig gledelig å se at norske arbeidsgivere gjør det så bra i årets undersøkelse! At majoriteten av selskapene på topplisten er norske vitner om at de har tatt employer branding på alvor og nå klarer å imøtekomme faktorer som unge arbeidstakere anser som viktige når de er på utkikk etter ny jobb, sier Mads Wildhagen i Academic Work, i en pressemelding fra selskapet.
Kåringen av landets mest attraktive arbeidsgivere baserer seg på tre faktorer: arbeidsgiverens rykte, arbeidsgiverens opplevde fremgang i markedet, og om respondentene ønsker å jobbe hos arbeidsgiveren eller ikke.
Undersøkelsen ser også spesifikt på hvilke selskaper som er mest attraktive blant unge med bakgrunn innen it, teknologi og økonomi.
Finn og NTNU
Fra å være helt ute av topplisten i fjor, har Finn gjort et skikkelig come-back blant unge arbeidstakere med it-bakgrunn. I år topper de listen over mest attraktive arbeidsgivere blant de med it-bakgrunn, og danker dermed ut de internasjonale gigantene.
– Unge arbeidstakere ønsker å jobbe i selskaper og med teknologi som påvirker hverdagen til mennesker og samfunnet. Det kan man absolutt argumentere for at Finn gjør, sier Wildhagen.
NTNU kommer også som en rakett inn i årets toppliste og kaprer andreplassen over Norges mest attraktive arbeidsgivere. NTNU scorer blant annet høyt på opplevd fremgang i markedet, og er også den arbeidsgiveren som er aller mest attraktiv blant teknologi-kandidatene.
– Dette er første gangen at vi ser en utdanningsinstitusjon på topplisten over de mest attraktive arbeidsgiverne i Norge. I tillegg til at de er en kjent institusjon med et stort kunnskapsmiljø, er de også som en statlig bedrift en trygg arbeidsgiver for unge arbeidstakere, sier Wildhagen.
Wildhagen mener at det å være en attraktiv arbeidsgiver handler om mer enn å kun være en kjent merkevare.
– For å få tak i de beste kandidatene må du forstå målgruppen du ønsker å nå. Studenter og unge arbeidstakere i starten av sin karriere får et inntrykk av selskaper gjennom media, sosiale medier og sine egne nettverk. Selskaper har mye å vinne på å ha et bevisst forhold til hva denne målgruppen ønsker av en arbeidsgiver, sier han i meldingen.