TEST: TomTom XL IQ Routes - Avansert, men litt treg navigasjon
TomToms nye navigasjonsenheter er utstyrt med IQ Routes som styrer deg utenom morgenrushet.
Det er ikke mer enn et par måneder siden TomTom lanserte sin nye serie PND-er (Personal Navigation Device - Personlig Navigeringsdings). Selve enhetene har for så vidt mye til felles med tidligere modeller i XL- og One-serien, men nytt var implementeringen av noe TomTom har valgt å kalle IQ Routes.
Vi har testet TomTom XL IQ Routes Edition, som er en mer avansert versjon av TomTom XL. Dette blir å regne som toppmodellene i XL-serien, da den har både IQ Routes og kartstøtte for hele 42 land i Europa.
IQ Routes er noe så enkelt, men genialt, som en funksjon som tar høyde for trafikken på gitte steder til gitte tider på døgnet. Dette er data som er samlet inn over tid, og du har data for hver dag hele året. Ved hjelp av disse dataene kan XL IQ Routes forutse hvor det er størst sjanse for trafikk på en bestemt tid på døgnet, og gjøre sitt beste for å sette opp en rute som går utenom køer. Med IQ Routes aktivert kan du få forskjellige rutevalg til forskjellige tider av døgnet, alt etter hvilken vei som er antatt å være den raskeste i det du skal legge ut på tur. I all hovedsak er dette en funksjon myntet på brukere i de største norske byene, og den vil kunne være et nyttig verktøy for dem som bruker bilen til og fra jobb eller skole hver dag. For ferieturistene har den nok ikke like stor verdi.
Bortsett fra IQ Routes er modellen vi har testet relativt lik de andre modellene i One og XL-serien. XL-modellene har noe større skjerm enn One-serien, men ellers er mye likt, både i programvare og tilgjengelige funksjoner.
Omfattende meny
I bruk er TomTom XL IQ Routes enkel og grei å ha med å gjøre. Menyene er enkle og oversiktlige, men med noen flere valg på førstesiden enn Garmin Nüvi 1390. I stedet for å ha to enkle valg, består hovedmenyen her av seks knapper, hvorav den øverst til venstre er den som kaster deg inn i navigeringfunksjonen. Vi kunne ønsket oss en enda enklere førsteside, for å gjøre ting så enkelt og oversiktlig som mulig.
Vel inne i navigeringsmenyen får du ytterligere seks valg. Du kan velge å navigere til en innprogrammert hjemadresse, velge blant favoritter, taste inn en ny adresse, navigere til en nylig besøkt adresse, eller finne frem til interessepunkter. Vi anser adresseinntasting for å være den viktigste funksjonen, men den er altså plassert øverst til høyre. Det hadde nok vært smartere å legge den oppe til venstre, slik at det var det første valget du la merke til.
Det at du må relativt dypt inn i menyene for å taste inn en adresse synes vi er en uting, selv om det for så vidt går relativt raskt å komme seg dit. Du kan velge å navigere til bysentrum, eller du kan taste inn by, gatenavn og nummer. Det er også mulig å gå direkte på postnummer, noe som gjør resten av jobben enda litt enklere.
For det meste rask og presis
Ruteberegninger går relativt raskt, og er omtrent på høyde med både Garmin, Navigon og Blaupunkt TravelPilot 500. På disse fire enhetene skiller det svært lite i beregningstiden, mens nykommeren Ndrive er en smule tregere.
Vel i gang med kjøringen gir TomTom XL IQ Routes gode instruksjoner både via skjermen og den innebygde høyttaleren, selv om det ved et par anledninger var kommet et par flere avkjøringer i rundkjøringer enn det skulle være. Da er det best å følge anvisningene på kartet.
Av de tre nyeste modellene var TomTom-en klart tregest på omregning av ruter, faktisk med et par sekunder. Det er ikke noe stort problem på landevei, men det kan gjøre ting problematisk i en by med mange smågater.
LES OGSÅ:
I likhet med de fleste andre produsentene med modeller i dette prissegmentet har TomTom valgt å kutte ned på unødige ekstrafunksjoner. Her har du kun det mest nødvendige, nemlig navigasjonen. TomTom har imidlertid en stor fordel ved at de har MapShare-tjenesten, hvor du kan gå inn og gjøre endringer på kartene, eller laste ned endringer andre brukere har gjort. Meget kjekt.
XL IQ Routes har ikke blåtann, men koster til gjengjeld ikke all verden. Denne mangelen veies noe opp ved at de har MapShare-tjenesten. TomTom XL IQ Routes har ikke innebygd TMC. Vår testmodell ble imidlertid levert med en ekstern TMC-modul. Enklere modeller i One og XL-serien har ikke denne med som standard, men det er mulig å kjøpe TMC-mottaker som ekstrautstyr. Flere produsenter har like billige, eller billigere, enheter med både blåtann og innebygd TMC.
TomTom har snakket varmt om holderen til One- og XL-seriene. Den lille EasyPort-holderen har sine fordeler, sammenlignet med andre produsenters løsninger, men samtidig en rekke ulemper. Holderen er meget kompakt og enkel, noe som gjør at du lett kan plukke hele enheten ned fra frontruta og putte den i lomma med holderen på. Dessverre er holderen samtidig meget kort, og XL-en ender helt oppe i frontruta, og blir dermed et dårlig alternativ for folk med moderne biler med dypt dashbord. Vi merket oss også at sugekoppen krevde en god dose spytt og mye trykking og vriing for å sitte skikkelig fast. Det er mulig å kjøpe en lengre holder, noe vi klart anbefaler om du velger å gå for en TomTom med EasyPort-holder.
Konklusjon
TomTom XL IQ Routes Edition har en relativt nøktern og ren design. Verken vekt eller størrelse er på et nivå om virker avskrekkende, og det går lett å få den ned i lommen, selv med holderen på. Menyene er oversiktlige, men ikke like enkle og raske i bruk som en del av konkurrentene.
Adresseinntasting går relativt raskt og enkelt, og beregningen er gjort unna på et par strakser. Instruksjonene langs ruten er enkle og lett forståelige. Du har også en funksjon for avanserte kjørefeltsvalg, som viser deg hvilken fil du skal velge når du nærmer deg store kryss og motorveiavkjøringer. Omregningen er blant de tregeste i testen, noe som muligens kan by på litt problemer i hektisk bytrafikk.
Det største ankepunktet mot XL IQ Routes er imidlertid holderen, som er for kort, og som sitter relativt dårlig uten mye hjelp under festeprosessen.
LES OGSÅ: