Mobil teknologi blir et krav
27 prosent av ansatte i finanssektoren krever tilgang til mobile enheter for å jobbe i et selskap.
Mobilitet og muligheten til å kunne jobbe når som helst og hvor som helst har en positiv forretningsmessig effekt, ifølge en europeisk undersøkelse sponset av Aruba.
I undersøkelsen går det fram at en fjerdedel (24 prosent) av de spurte innen finanssektoren jobber hjemmefra minst to ganger i uka, og mer enn fire av ti (42 prosent) mener de er mer produktive når de jobber hjemmefra.
Selv om nær en tredjedel av ansatte (31 prosent) i finanssektoren svarer at deres bruk av mobilteknologi i på jobb øker lojaliteten til arbeidsgiveren, bør det være et tankekors for arbeidsgiverne at hele 27 prosent faktisk sier at de ikke ville jobbet for et selskap som ikke tillot dem å bruke mobile enheter i jobbsammenheng.
Dårlig med opplæring
Studien viser også at mobil-optimalisert jobbing gjør ansatte mer tilfredse (50 prosent), kreative (42 prosent) og produktive (56 prosent) i sitt arbeid.
Finanssektoren ligger langt framme når det gjelder mobilitet. Halvparten av de ansatte i finanssektoren vurderte mobilbruken i eget selskap som ‘good’, eller ‘pioneer’, samtidig som de også mente det var rom for forbedringer.
Åtte av ti finansorganisasjoner (83 prosent) tilbyr imidlertid ikke opplæring i effektiv bruk av mobilenheter i jobbsammenheng, og mer enn 60% tilbyr ikke de ansatte digitale samhandlingsverktøy, som for eksempel Slack eller Google hangouts.
Fredrik Andersen i Aruba Norge påpeker at undersøkelsen viser at mobilitet representerer en mulighet til å påvirke ansatte positivt, og at finanssektoren er en sektor der den teknologiske modenheten blant de ansatte er særlig høy.
- Vi ser dette tydelig også i Norge. Jeg tror de ansatte blir mer produktive fordi de forventer høy mobilitet og vet at det gjør arbeidsdagen mer effektiv. Det forklarer også hvorfor bruken er høy, selv om opplæringen i mobilbruk er nær fraværende, sier han.