Atea har kåret Coop til årets digitaliseringsleder
Nominert for initiativ innenfor betaling og døgnåpne butikker.
For fjerde år på rad har Atea kåret Årets digitaliseringsleder, og i år spurte it-leverandøren om folkets mening for finne kandidaten som fortjener den gjeve tittelen.
Det var til slutt Coop som stakk av med seieren.
– God teknologi er teknologi folk flest elsker å bruke. Coopay og Norges første ubemannede butikk er kundevennlige og modige løsninger som svarer på kundenes forventninger. Akkurat derfor kårer vi Coop til Årets digitaliseringsleder, sier administrerende direktør i Atea, Michael Jacobs, i en pressemelding fra selskapet.
I begrunnelsen fra juryen heter det blant annet at «Vi heier på aktører som går foran og utfordrer resten av bransjen. Coop tar kundenes forventninger på alvor og tilbyr løsninger som passer i tiden. Dette gir konkurransefordel. Vi gleder oss allerede til fremtidens handleopplevelse».
Stolt vinner
Coop er folkeeide butikker. Gjennom digitale løsninger gir Coop bedre kontroll til kunder og medlemmer – og er et godt eksempel på hvordan god databruk kan gi merverdi til deres kunder, heter det i meldingen fra Atea.
Selskapet mener også at Coop bruker teknologi for å effektivisere interne prosesser og lagerhold.
– Vi i Coop er stolte av å bli kåret til Årets Digitaliseringsleder. For å vinne konkurransen må vi være fremoverlent og møte krav fra stadig mer digitale forbrukere. Vi har derfor sterkt fokus på bærekraftig utvikling og innovasjon. Gjennom mobilbetalingsløsningen Coopay og Norges første ubemannede døgnåpne dagligvarebutikk har vi vist at vi lytter til kundene, er offensiv og nytenkende, sier konsernsjef i Coop, Geir Inge Stokke.
Tidligere vinnere er Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen, Oslo Kommunes Origo-prosjekt og forhenværende it-sjef hos NAV, Torbjørn Larssen