DEBATT:

FERSKVARE: Kunnskap om sikkerhet går ut på dato dersom man ikke driver kontinuerlig oppgradering av den, mener artikkelforfatteren. (Foto: Istock)

Fersk kompetanse er livsviktig

Myndighetene viser til en tredobling av hendelser, og når vi teller opp fjoråret, er det faktisk fire ganger så mange sikkerhetshendelser. Det krever kompetanse!

Publisert

Myndighetene har appellert til dugnadsarbeidet med å få sikkerhetsbudskapet. At vi som private aktører «stepper opp» og bidrar, er samfunnet og myndighetene dønn avhengige av. Vi i Atea har igjen tatt samfunnsansvaret på alvor, og vi har satt søkelys på hva våre ansatte skal kunne besvare innenfor sikkerhetsrådgivning i tråd med NSMs grunnprinsipper. Myndighetene viser til en tredobling av hendelser sist år, og når vi teller opp fjoråret, er det faktisk fire ganger så mange hendelser vi har fått sammenlignet med året før. I takt med at antallet henvendelser til oss i Atea har økt, har vi vært nødt til å gi flere av våre medarbeidere påfyll av grunnkompetanse på it-sikkerhet. Slik at de kan være med å bistå oss som er sikkerhetseksperter i mer av det forebyggende arbeidet.

Et nytt syv-milssteg

Det er nå over 300 Atea-ansatte som på starten av året har tatt et nytt syv-milssteg inn i rådgivningsarenaen med årets sertifisering. For meg som sikkerhetsekspert er dette utrolig moro. Jeg jobber i et selskap som setter kompetanse og kvalitet som noen av våre viktigste verdier. Og nå vet alle våre medarbeidere – også de som ikke jobber utelukkede med it-sikkerhet - hvordan vi skal bistå våre kunder. Det er jeg overbevist om at er et viktig inn i myndighetenes appell til sikkerhetsdugnaden, der vi alle må bidra sammen.

Kompetanse er avgjørende for å senke risiko og håndtere mulige sikkerhetsbrudd.

Uten fersk kompetanse stopper Norge 

SIKKERHET: Thomas Tømmernes kommenterer sikkerhet i Computerworld. (Foto: Atea)

Vi står i en kompetansekrise. Der mange virksomheter har manglende bevissthet rundt helt grunnleggende tiltak. Kompetanse er avgjørende for å senke risiko og håndtere mulige sikkerhetsbrudd. Et viktig sted å starte er å vite hvem du skal kontakte under et cyberangrep. I en spørreundersøkelse utført av Kantar på vegne av Atea, blant over 600 norske virksomheter, kom det frem flere interessante opplysninger. Blant annet at mange som opplevde IT-sikkerhetshendelser ikke visste hvem de skulle kontakte om de ble utsatt for hackere og datakriminalitet.

Hvem ringer du når uhellet er ute? Svaret er veldig enkelt. Går ikke din virksomhet under kritisk nasjonal infrastruktur, får du ikke hjelp av noen andre enn private aktører til å identifisere skadeomfang, stoppe hackerne og tilbakestille systemene dine til normal drift. Da er det griseviktig at alle vi som hjelper norske virksomheter har relevant og fersk kompetanse – både sikkerhetsspesialistene og alle som kan være med å forebygge.

Vi må alle huske 

Daglig ledere og IT-avdelinger har allerede hendene fulle med oppgaver, og går sannsynligvis heller inn i en tilstand av «maktesløshet» hvis de blir utsatt for et IT-angrep. I stedet for å løse en oppgave de ikke ser hverken starten eller slutten på. Dette har både myndigheter og næringsorganisasjonene identifisert. De anbefaler alle virksomheter uten en egen dedikert It-sikkerhetsavdeling, å kjøpe dette som en tjeneste fra profesjonelle aktører som leverer drifts, overvåkning og hendelseshåndtering.

Inntil skrivelysten tar meg igjen lover jeg å gjøre mitt for å spre det glade sikkerhetsbudskap, for #SammenSikrerViNorge