Atea tok Hurtigruten
Den treårige avtalen som totalleverandør for Hurtigrutens skip og kontorer er verdsatt til flere hundre millioner kroner.
Hurtigruten har inngått avtale med Atea Norge på sky- og it-driftstjenester, samt maskinvare, til en verdi på flere hundre millioner, ifølge pressemelding. Avtalens varighet er på tre år med mulighet for ytterligere forlengelse.
Driftsavtalen inngår i digitaliseringsstrategien til Hurtigruten med innovative løsninger og tjenester til deres ansatte og gjester. Avtalen skal sikre en skalerbar, fleksibel og rask IT-plattform, med tilgang til samtlige kommersielle og administrative verktøy. Inkludert i avtalen ligger støtte for Hurtigrutens 13 skip og kontorer i seks land.
Skip med egne datasentre
Hurtigruten har valgt en tredelt hybrid sky-løsning: SharePoint og testmiljø i public cloud og et eget datasenter for hvert skip som Atea drifter. Systemene for kontorstøtte og systemene som kommuniserer mot skipene er hos Atea.
Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea, sier dette er en svært viktig avtale for Atea. Han forteller at Hurtigrutens digitale løft allerede er godt i gang, og at implementering fra Atea ble ferdigstilt tre måneder før tiden.
– Vi ser frem til å være en viktig brikke i Hurtigrutens transformasjonsfase hvor vi kontinuerlig skal være med og forbedre deres IT-tjenester, avslutter Jacobs.