Atea er årets Lenovo-partner
Lenovo økte salget av pc-er med 12,9 prosent i fjor. Godt hjulpet av Atea som ble årets partner.
Mens det globale salget av pc-er falt med 6,2 prosent i 2016, går det motsatt vei i Norge. Totalt ble det solgt 7,3 prosent flere pc-er her til lands ifølge IDC.
Lenovo har vært blant de pc-produsentene som har bidratt. De hadde en vekst i antall på 12,9 prosent fra 2015 til 2016. Totalt solgte de 257.432 enheter skal vi tro IDCs første anslag for hele fjoråret. Her kom det frem at Lenovo har 24,3 prosent markedsandel i Norge. Det er en andel som er 2,5 prosent lavere enn HP som har den største andelen av markedet.
Tro mot it-kanalen
98,5 prosent av Lenovos salg går gjennom it-kanalen. Partnerne og forhandlerne rangerte i oktober i fjor Lenovo som den tredje beste produsenten å jobbe med. Det viste IT-Bransjens forhandlerundersøkelse fra i fjor.
Lenovo holdt sitt årlige partnerevent 19. januar. Ifølge en pressemelding ble det blant annet gjort ære på partnere. Årets Lenovo-partner ble for andre år på rad Atea.
Atea med en plan
Lenovo trakk i pressemeldingen spesielt frem at prisen som årets partner tildeles Atea grunnet sterk vekst sammen over flere år, og at Atea har en klar plan for hvordan lykkes sammen også i tiden fremover.
– Dette er vi svært fornøyde med! Til tross for at mange har slitt med nedgang i PC-salget, har vi har hatt flere år med god vekst. 2016 var intet unntak. Kundene etterspør stadig mer mobile- og produktive løsninger – et behov vi bistår med å realisere gjennom helhetlige løsninger, sa administrerende direktør i Atea Norge, Michael Jacobs, i pressemeldingen.
Selv om det globalt er flere pc-produsenter som sliter med salget, er det også andre enn Lenovo som gjør det bra i Norge. Både HP, Asus, Dell og MSI slo markedet som vokste med 7,3 prosent i fjor. I antall er det likevel Lenovo som vokste mest. De solgte nesten 30.000 flere pc-er i fjor sammenlignet med 2015. HP økte bare med 21.500.