ØKT ETTERSPØRSEL: Sigbjørn Høgne i Sherpa Consulting (t.v.) bringer med seg kompetanse som det er økt etterspørsel etter, sier Michael Jacobs i Atea Norge (t.h.). (Foto: Atea pressefoto)

Atea kjøper dataanalyse

Atea kjøper opp Sherpa Consulting, et av de største uavhengige norske konsulenthusene innen dataanalyse.

Publisert Sist oppdatert

Det holder ikke å bare besitte store mengder data. Man må også kunne hente ut informasjon fra dem, om man skal få innsikten som er gjemt inni dataene. Nå satser Atea på å bevege seg mot toppnivået av dataanalyse i Norge ved å kjøpe opp konsulentselskapet Sherpa Consulting.

Spesialister

Sherpa Consulting ble etablert i 2006, og har 47 ansatte som er spesialister på dataanalyse og Business Intelligence. Ifølge en pressemelding fra Atea har disse lang erfaring og er blant de fremste på sine felt i it-bransjen. Samtlige ansatte i Sherpa blir med når selskapet går inn og blir en del av Atea.

Sherpa har kunder både i privat og offentlig sektor over hele landet, og omsatte for 66 millioner kroner i 2017, opplyser Atea.

– Data er kjernen for gode brukeropplevelser. Utfordringen for mange virksomheter er at de sitter på store datamengder, men at det er svært krevende å nyttiggjøre seg av den for å ta gode beslutninger. Bedre innsikt i egen forretning gjennom smartere bruk av data er derfor meget etterspurt. For å imøtekomme dette, har vi i tillegg til en allerede stor satsning på fagfeltet analyse, nå gleden av å få inn et meget kompetent miljø fra Sherpa Consulting. Ateas team innenfor området vil med dette telle rundt 100 personer i Norge. Vi ser en økende trend i antall dataanalyseprosjekter og er aktivt deltagende sammen med mange av kundene våre, sier Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea Norge i pressemeldingen.