VIL BLI BEDRE: DNB ønsker å forbedre kundenes opplevelse av digitale bank-tjenester. (Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB)

DNB flytter nettbanken til AWS-skyen

Først ble mobilbanken flyttet til skyen. Nå står nettbanken for tur.

DNB har inngått et strategisk treårig samarbeid med Amazon Web Services. Norges største bank håper det betyr at DNB raskere kan bruke data for å utvikle innovative og fremtidsrettede kundesentrerte nettbanktjenester.

– Avtalen er en del av en nødvendig transformasjon for å leve opp til kundenes behov og etterspørsel. I tillegg til kraftigere og mer fleksibel datakraft, gir avtalen oss tilgang til nye verktøy innen blant annet kunstig intelligens, maskinlæring og dataanalyse, sier Nikolai Rygh, Teknologidirektør i DNB, i en pressemelding.

Kundereisen

Et av hovedmålene for DNB er at den at den totale kundereisen vil bli bedre.

Vi vil kunne tilpasse tjenestene og informasjonen etter den enkeltes behov for en bedre brukeropplevelse

– Vi har for eksempel et eget team som jobber med følelsesanalyse. Det vil si at AI- og maskinlæringsteknologi fra AWS benyttes for å lese «følelsene» til bankens kunder basert på den digitale adferden. Vi vil kunne tilpasse tjenestene og informasjonen etter den enkeltes behov for en bedre brukeropplevelse.

Nikolai Rygh, teknologidirektør i DNB

– Oppsummert gir avtalen oss muligheten til å raskt reagere på og tilpasse oss kundenes behov med tanke på alt fra nye produkter og tjenester til rådgivning. Hvilket krever endringsvilje, hurtighet og innovasjon, legger han til.

Lengst fremme i Norden

Manuel Bohnet, Head of Enterprise i AWS Nordics, uttaler at DNB er en veldig spennende kunde, blant annet fordi DNB er en av bankene i Norden som er lengst fremme når det gjelder digital transformasjon.

– Bankens toppledelse har en ambisiøs strategi med mål om at alt skal opp i skyen, og at de ikke skal ha noen lokale datasentre. All kundeinteraksjon skal ligge i AWS-skyen for å forbedre brukeropplevelsen. Sammenlignet med tidligere da for eksempel nettbanken ble oppdatert et par ganger i året, vil den nå oppdateres kontinuerlig i tråd med at kundenes behov og krav endres i takt med vaner og teknologitilgjengeligheten, sier han.